Van drukker-uitgever Het Kempenland tot Impressa in 150 jaar

gebouw Kempenland

Wat u vandaag kent als het Impressa, startte 150 jaar geleden in Meerhout als drukker-uitgever Het Kempenland. Het was Laurent Bongaerts, overgrootvader van de huidige zaakvoerders, die weekblad Het Kempenland opstartte en meteen veel abonnees aantrok. Het is de start van vier generaties familiaal ondernemerschap. Na stichter Laurent Bongaerts kwamen zijn zoon Eugène en later kleinzoon Etienne aan de leiding van het bedrijf te staan. Vooral de jaren zestig waren bepalend. Het Kempenland werd toen één van de eerste reclamebladen in België. Deze omschakeling zorgde voor een steile groei van de uitgeverij en drukkerij in de jaren zeventig en tachtig.

In 1995 komt het drukken centraal te staan en nemen de broers Bart en Tom Bongaerts het roer over. “Als familiale onderneming hebben wij heel wat troeven die bepalend waren en zijn voor ons jarenlange succes”, zegt Tom Bongaerts. “Het gaat om gezond verstand en een sterke verbondenheid met onze medewerkers en klanten. Hier blijven wij ook in de verscherpte economische omstandigheden van vandaag op inzetten.” In datzelfde jaar beslist de familie om Uitgeverij Kempenland te verkopen. Via Gazet van Antwerpen komt het in handen van Concentra en later Roularta om eind jaren negentig de eerste editie van De Zondag te worden.

De groei van de laatste twintig jaar realiseert het Kempense bedrijf door strategisch gekozen overnames. Tom Bongaerts: “In 1998 nemen we Drukkerij Grafix over en niet veel later, in 1998, de Sint-Norbertusdrukkerij.  Deze laatste werd in 2003 gefuseerd met onze eigen vellendrukkerij De Peuter tot Impressa.” De laatste vijf jaar hebben de huidige zaakvoerders hard gewerkt aan een verdere diversificatie van het aanbod. “Het wereldje waarin wij actief zijn, staat niet stil.” “We drukken nog altijd”, legt Tom Bongaerts uit. “Maar we hebben ook een eigen opmaakafdeling en fotostudio. Via participaties in andere bedrijven zijn we ook online heel actief.”

Impressa maakt ondertussen deel uit van de communicatiegroep Grafische Groep Bongaerts. Er zijn ook opnieuw belangen in een paar uitgeverijen van consumenten- en nichebladen en recent ook nog een signbedrijf en communicatiebureau. In de eigen bedrijven worden ongeveer 100 mensen tewerkgesteld, terwijl dat er in de groep meer dan 200 zijn. De gehele groep staat voor een omzet van meer dan 45 miljoen euro.