Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) heeft haalde in 2012 met een bedrijfsresultaat van 4,6 miljoen euro het beste resultaat sinds de crisis. De crisis en scherpe concurrentie maakten dat het bedrijf uit Koningshooikt de laatste jaren alle zeilen moest bijzetten. Zo was er rampjaar 2009, waar met 8 miljoen euro verlies voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf met rood in de boeken geschreven moest worden. Een jaar later was er wel weer winst, maar in 2011 werd weer verlies opgetekend, al ging het toen maar om 136.000 euro. “We zijn blij met het mooie bedrijfsresultaat van 4,6 miljoen euro”, zegt woordvoerder Dirk Snauwaert aan. “De reden dat we dit hebben kunnen realiseren is dat we er in geslaagd zijn om veel voertuigen te verkopen die voor een hoge toegevoegde waarde zorgen. We hebben vooral hard op die markt ingezet om het verschil te kunnen maken. Daar zijn we als Van Hool heel sterk in op wereldvlak.” De zogenaamde voertuigen met een hoge toegevoegde waarde zijn bijvoorbeeld de bussen voor wielerploegen of een autobus voor de Antwerpse brandweer.
De omzet van 460 miljoen euro ligt wel twintig miljoen euro lager dan vorig jaar, maar de personeelskosten bleven stabiel. Om zich verder te wapenen voor de toekomst, is Van Hool met het meest ingrijpende proces uit haar geschiedenis bezig. Het bouwt een tweede fabriek in Macedonië nabij Skopje, waar het goedkope standaardbussen wil maken. De fabriekshal is al deels klaar en wordt de komende maanden verder afgewerkt. De eerste fases van het productieproces zijn al operationeel.
Vorig jaar werkten gemiddeld 4108 personeelsleden bij Van Hool dat werd opgericht in 1947 en sites heeft in Koningshooikt en Bree. Het gros daarvan bestaat uit arbeiders. Ook nu wordt er voor delen van het personeel nog gebruikt gemaakt van tijdelijke werkloosheid.