Van Raak tankwagen

Van Raak voelt hamsteren van mazout

WEELDE – Het hamsteren gebeurt deze dagen niet alleen in de supermarkten. Ook de vraag naar stookolie is fel gestegen. De Kempense brandstoffenverdeler Van Raak is deze dagen continu bezig met mazoutleveringen. Maar het coronavirus heeft daar slechts onrechtstreeks mee te maken, zo luidt het. Hoofdoorzaak zijn de lage brandstofprijzen die er al waren voor de crisis uitbrak.

Van Raak is wellicht vooral bekend van zijn netwerk van tankstations in de Kempen, maar het bedrijf uit Weelde (Ravels) verdeelt ook smeeroliën en stookolie. Dat laatste product blijkt nu bijzonder in trek, want de aanvragen om stookolietanks bij te vullen, blijven maar komen.

“De prijs van de ruwe olie is fors gedaald en daar maken de mensen nu gebruik van”, stelt Peter Van Raak.

De olieprijzen waren in februari al aan het zakken en de verspreiding van het coronavirus heeft dat fenomeen nog wat versterkt. “Er is nu een pak vervoer weggevallen”, verklaart Peter Van Raak. “Vliegtuigen blijven aan de grond en verbruiken dus geen kerosine. Ook is er minder autoverkeer. Er is dus minder brandstof nodig en dat zet druk op de prijs.”

[caption id="attachment_59156" align="alignleft" width="378"] Van Raak[/caption]

Daarnaast zijn er ook de recente onderhandelingen tussen de OPEC-landen en Rusland die op niets uitdraaiden. Het was de bedoeling om de productie te beperken en zo de olieprijs op te krikken, maar dat gaat dus niet door.

“Omdat er nu geen productieplafond is, komt er meer olie op de markt terwijl de vraag al laag is. De prijs zakt dus”, weet Van Raak. Daarom bestellen mensen nu massaal stookolie. “Op dit moment is er bij ons een wachtlijst van 3-4 weken, zegt Peter Van Raak. “Maar we zullen bij iedereen leveren. En de mensen kunnen gelukkig wachten. Het is nu niet koud en de meesten hebben nog wel wat voorraad in hun tank.”

Bij die leveringen houdt de brandstoffenverdeler uiteraard ook rekening met de coronamaatregelen.

“We hebben aan onze mensen meegedeeld om afstand te houden en geen fysiek contact te maken met klanten”, verduidelijkt Peter Van Raak nog.