Vanaf eind 2022 rijden er elektrische treinen tussen Mol en Hasselt. Vanmorgen heeft een hele reeks prominenten in Leopoldsburg het startschot gegeven voor de elektrificatiewerken op dit 38 km lang traject. Geraamde kostprijs: € 54,7 miljoen, waarvan het Vlaams Gewest 14,7 miljoen bijdraagt.
In totaal moeten 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en wordt 1.400 staal voor de bovenleidingsconstructies gebruikt. Voor de bovenleiding zelf moet 300 km aan nieuwe kabels en draden worden uitgerold. Tegelijk moeten 4 bruggen worden verhoogd en aanpassingen aan de leuningen van 5 andere bruggen gebeuren. Infrabel maakt van de werkzaamheden gebruik om verschillende wissels in het station van Mol te vernieuwen.
Antwerpen-Hasselt op stroom
Naar verwachting zullen de werkzaamheden 3,5 jaar duren. In december 2022 zullen dan de eerste elektrische over de lijn rijden, nadat er testen zijn gebeurd en de bovenleiding onder stroom is gezet.
Eerder al werd het traject tussen Herentals en Mol geëlektrificeerd. Najaar 2018 gingen elektrificatiewerken van start op de lijn Mol-Hamont, die eind 2020 klaar zullen zijn. Zodra de verbinding Mol-Hasselt klaar is, kan de NMBS tussen Antwerpen en Hasselt elektrische treinen inzetten. Voor de reizigers betekent dit dat er modernere en comfortabele treinen met meer capaciteit zullen rijden.