Terwijl uit de cijfers van ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, blijkt datde autoverkoop in de EU op het laagste niveau in twintig jaar zit, mogen ze bij Dicar uit Geel niet klagen. Jaarlijks worden in België nog steeds 2800 nieuwe motorhomes verkocht. Bij Dicar is de verkoop en verhuur zelfs licht gestegen. “Van 2004 tot nu is dat enorm gegroeid”, vertelt verantwoordelijke verkoop Lou Vandecruys. “We hebben een verdubbeling van de omzet gekend en groeien nog elk jaar.”
Dicar stelt zelf 240 modellen tentoon, aangezien op de markt ook meer variatie wordt geboden. “Hoe meer de klanten kunnen zien, hoe sneller ze kunnen beslissen.” En dat blijkt een vreemde beslissing, want het budget is niet afgenomen. “De goedkopere modellen zijn afgenomen, terwijl de goede middenmaat in de lift zit. Dit heeft ook veel te maken met het feit dat er meer accessoires worden bijgenomen.”
Het semi-integraal model met hefbed, waarbij men het bed kan laten zakken boven de zithoek, is het meest in trek. “Dat model heeft als voordeel dat het minder hoog is en dus minder luchtweerstand kent. Dat resulteert ook in minder verbruik.”