HermansHeftrucks_Afbeelding

Waarom noemen we een heftruck een Clark?

De vorkheftruck, of in de volksmond ook weleens ‘de Clark’ genoemd, maakt al ruim honderd jaar zware lasten tot licht werk. Maar hoe zijn we van brute mankracht geëvolueerd naar de elektrische vorkheftruck die onmisbaar is in elk bedrijf?

De geschiedenis van de vorkheftruck begint in 1919, toen de Towmotor Corporation werd opgericht in Ohio, Verenigde Staten. In een tijd waarin laden en lossen van goederen nog met brute mankracht gebeurde, ontwikkelde de Towmotor Corporation het eerste prototype van een vorkheftruck. De machine was eerder een soort duwtractor die werd gebruikt om spoorwagons te duwen en karren in, uit en rond fabrieken te transporteren.

De Towmotor’s ‘one man gang’, zoals deze eenpersoons duwtractor toen genoemd werd, was zo populair dat alle vorkheftrucks uit dat tijdperk de naam ‘towmotor’ kregen.

De Clark werd geboren

Niet veel later, in 1920, lanceerde Amerikaans bedrijf Clark zijn eerste benzinetruck: de ‘Truclift’. Zijn opvolger, de ‘Tructier’ uit 1928, was de eerste vorkheftruck met hydraulische hefinrichting. Deze machine kon goederen optillen en verplaatsen op blokken. Eind jaren ‘30 kwam de opkomst van de gestandaardiseerde pallet, zo moest een last niet meer manueel in- of uitgeladen worden.

In 1933 werd de eerste hedendaags uitziende vorkheftruck op de markt gebracht door Clark. Deze ‘Carloader’ kreeg een verbrandingsmotor en een hydraulisch hef- en hellingsysteem. De heftruck werd nog meer verfijnd naar aanleiding van de Tweede Wereldoorlog, toen de heftruck zich als belangrijk transportmiddel bij het in- en ontschepen van materiaal bewees.

Elektrisch en veilig

Bestuurdersrendement werd steeds belangrijker in 1942, en de Carloader was de eerste elektrische vorkheftruck die een hele dienst lang kon worden ingezet. Clark voorzag ook in 1943 als eerste vorkheftruckfabrikant waarschuwings- en veiligheidslabels op zijn voertuigen. Ondertussen zorgde de populariteit van het bedrijf ervoor dat ‘Clark’ een synoniem werd voor ‘vorkheftruck’. Ook vandaag nog vinden we ‘Clark’ in de Van Dale en het Vlaams Woordenboek.

Stockactie bij Hermans Heftrucks

Heeft jouw bedrijf een nieuwe Clark (heftruck) of transpalet nodig? Stel je investering dan niet langer uit, want Hermans Heftrucks biedt aantrekkelijke stockactieprijzen en kleine vennootschappen genieten bovendien nog van de verhoogde investeringsaftrek.

“Momenteel staan er meer dan 50 toestellen in stock die onmiddellijk leverbaar zijn. Daarnaast geniet je tot en met 10 januari nog van stockactieprijzen op nieuwe en tweedehands heftrucks, ruw terrein heftrucks, verreikers, transpalletten, stapelaars, reachtrucks, hoogwerkers, schaarliften en spinhoogwerkers”, klinkt het.

Hermans Heftrucks uit Rijkevorsel specialiseert zich in de verkoop, verhuur en service van alle soorten vorkheftrucks, verreikers, hoogtewerkers en intern transportmateriaal.