Uit regio Kempen zijn 3 landbouwers geselecteerd voor de prijs. Op 15 mei wordt de winnaar bekroond met als ambassadeur voor de korte keten. De vierde editie van deze campagneweek focust op het meer bekendmaken van winkelen bij de boer en het promoten van de korteketenproducenten. De campagne promoot de veelzijdige reguliere korteketenverkoop door hoevewinkels, (boeren)markten, zelfpluk, automaten, groenteabonnementen, voedselteams, afhaalpunten, CSA-boerderijen, webwinkels met verse producten, coöperaties en buurderijen extra te promoten van 15 tot en met 23 mei 2021. Er zullen die week ook online kookworkshops georganiseerd worden.
Jan Valckx van De Lommerte in Veerle-Laakdal biedt hoevevlees van Fleckvieh-runderen en biologische buitenvarkens aan. Je kan er ook zelf bloemen plukken en groenten en fruit van collega-bioboeren kopen of bestellen via de webwinkel. Jan wil consumenten meegeven dat ze kunnen zorgen voor een leefbaar inkomen voor landbouwers door lokaal te kopen. Alle producten zijn gezond, duurzaam geteeld en supervers. Korte keten tovert het erf ook om tot een ontmoetingsplek.
Mitch Verhaegen van EiGeel – Eieren in Geel Ten Aard verkoopt vrije uitloopeieren via een automaat. Je vindt er ook producten van collega-landbouwers. Via de korteketenverkoop op het erf brengt Mitch zijn pluimveehouderij dichter bij de consument. Ideaal voor een breder draagvlak en een fijn persoonlijk contact tussen landbouwer en klant.
Bart Vanbroekhoven staat bij het nomadische landbouwbedrijf Kemp vzw in voor de korteketenverkoop van het lamsvlees en de wol. De vzw is gevestigd op de grens van Geel en Mol maar is op veel meer plaatsen actief. Je ziet hun kuddes grazen in verschillende natuurgebieden, weides, industrieterreinen… in de Kempen en de wijde omgeving van Antwerpen. Er zit een verhaal achter het lamsvlees van Kemp: hun schapen stimuleren de biodiversiteit door te grazen en insecten en zaden te verspreiden tijdens hun tochten.