download (4) © VTM

Winkelhierlied van Ronny Mosuse gelanceerd in Mol

Op donderdag 28 oktober werd het ‘Unizo Winkelhierlied’ voor de eerste keer in Mol gespeeld. De Kempische gemeente werd gekozen als een van de vijf gemeenten om het lied te lanceren. Ronny Mosuse schreef de tekst en voerde het uit, en Miguel Wiels zorgde voor de melodie. De boodschap is helder: mensen aanzetten om lokaal te shoppen. Aan de Molse handelaars is gevraagd om de tekst op de etalage te tonen.

Wat muzikanten doen op een feest, dat doen lokale handelaars in de winkelstraat: ze zorgen voor ambiance, voor gezelligheid, voor een goed gevoel… en voor goesting om te blijven. Neem de muziek weg uit de feestzaal, en ze loopt leeg, neem de handel weg uit de winkelstraat en ze… Inderdaad!

“Onze lokale handel is als muziek voor de winkelstraat en dat illustreren we – letterlijk – met ons Winkelhierlied ‘Goeiedag Dankuwel en Tot Ziens'”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. Met de lancering zet Unizo een nieuwe stap in haar Winkelhiercampagne, die een goeie twee jaar geleden begon, om het belang van lokaal kopen voor onze economie en samenleving te benadrukken.

Het lied geldt tegelijk als bedanking voor al die consumenten die de afgelopen periode trouw zijn blijven winkelhieren. “Tijdens de coronacrisis is pas echt duidelijk geworden hoe belangrijk onze lokale handelaars zijn. Veel consumenten hebbben toen de reflex gehad om bewust lokaal te gaan kopen, ook online. Die goede gewoonte moeten we nu handhaven, ook na de lockdownperiodes.”

Uiteraard beperkt de Unizo-boodschap zich niet alleen tot dit lied. In een uitgebreide visietekst wil het de toekomst van de zelfstandige handel prominenter dan ooit op de agenda plaatsen, voor steden en gemeenten en beleidsmakers op regionaal en federaal niveau.