WIZZ becijfert rendement op communicatie

wizzHet communicatiebureau WIZZ Communicatiemakers uit Herentals werkte voor Unizo en de Stichting Onderwijs en Ondernemen de Whizzquiz uit. Tijdens het ondernemerskamp Whizzcamp zullen eindejaarsstudenten in Tongerlo kunnen nagaan in hoeverre ze er klaar voor zijn om effectief ondernemer te worden. Voor het communicatiebureau WIZZ een zoveelste mooie uitdaging. “We kunnen ons bedrijf daarmee uitstekend positioneren”, zeggen Gert Lathouwers en Bart Gybels.

WIZZ Communicatiemakers is gegroeid uit het initiatief van drie Kempenaars die hun bedrijf een heel eigen profiel wilden meegeven. Na opstart in 2001 slaagden Gert Lathouwers en Bart Gybels er in om de visie van de onderneming bij te sturen en op een mooi spoor te krijgen. Het ging hen daarbij vooral om het aantoonbare rendement van communicatie. Zeker in een wereld waarin ondernemers communicatie bijna uitsluitend zien als een noodgedwongen kost waar ze enkel maar twijfels bij hebben. “De helft van ons communicatiebudget is weggegooid geld, alleen weten we niet welke helft”, zegt de boutade. Lathouwers en Gybels hebben daar hun eigen antwoord op: “Wij sporen juist die niet-renderende 50% op om de communicatie bij te sturen.”

Het gaat bij WIZZ in dit opzicht om een totaalpakket. WIZZ Communicatiemakers wil bij de klant hoe dan ook het enige aanspreekpunt zijn op het vlak van communicatie. Ze coördineren de totaliteit van de opdracht, werken structuren uit, doen aan research, stellen een marketingplan en -strategie op, tekenen concepten uit, versterken de merkenopbouw en bewaken het budget van de klant. “Waarbij we overal concrete meetpunten inbouwen. Op die manier kunnen we nagaan waar de acties rendement opleveren en waar niet. Op basis van die cijfers kunnen we bijsturen. Doet print het bv. helemaal niet dan moeten we meer in de richting van online gaan.”

WIZZ Communicatiemakers werkt vandaag met 15 marketing en reclamespecialisten onder 1 dak, vanuit de Kapucijnenstraat 16 in Herentals. In 2012 werd een omzetstijging gerealiseerd van 65%. De klantenportefeuille groeit onverminderd aan. Met namen zoals De Lijn, Magic Dice, Voka, Unizo, Agfa Graphics, enz. “Neen, geen crisis hier.”