ACS_IMG_2687_office-900×600

Wondernemer Werner Van Hooghten, Ac|s accountants:

 

foto voor gebouw ravels1 - Copy“Minder administratie, meer tijd voor persoonlijk advies”

Vergeet de clichés. Boekhouders zijn al lang niet meer die stijve mannen die denken in regels en spreken in cijfers. Een persoonlijke aanpak, daarmee maken ze bij Ac|s accountants al ruim veertig jaar het verschil. Met meer dan negentig werknemers en vestigingen in Ravels, Herentals, Mol, Turnhout en Hoogstraten-Meer is Ac|s accountants uitgegroeid tot een voorname gesprekspartner en betrouwbare adviseur van zelfstandigen, vrije beroepers, vennootschappen en kmo’s. Managing partner Werner Van Hooghten is sinds 1992 aan boord. Hij zag het beroep van de accountant in de loop der jaren evolueren.

Werner Van Hooghten: “Vroeger schakelden klanten een accountant vooral in om advies te krijgen inzake fiscaliteit. ‘Wat moeten we doen om zo weinig mogelijk belastingen te betalen?’, vroegen ze ons. Tegenwoordig gaat de ondersteuning verder. We helpen bij de opstart van een vennootschap en de samenstelling van een kredietdossier, kijken contracten na, begeleiden investeringsprojecten, geven raad bij successieplanning etcetera. Uiteraard bestaat onze opdracht nog altijd voor een aardig deel uit administratieve boekhoudkundige verwerking, maar de adviserende rol is toch toegenomen. Terwijl vroeger drie vierde van onze tijd naar administratie ging, is dat nu teruggelopen tot bijna de helft. Je mag verwachten dat dat in de toekomst nog meer zal verschuiven. We ervaren dat vooral jonge ondernemers nood hebben aan die persoonlijke begeleiding.”


Nochtans is de administratieve rompslomp niet verminderd. Hoe slagen jullie erin tijd vrij te maken voor persoonlijke adviesgesprekken?

“Ac|s investeert al lange tijd in automatisering. Als een van de eerste boekhoudkantoren in Vlaanderen startten we met digitale verwerking van bankafschriften. Ook facturen kunnen klanten ons digitaal bezorgen. Op die manier nemen ze ons veel voorbereidend werk uit handen en daalt de tijd die we in administratie steken. Verder hebben we in de loop der jaren heel wat expertise opgebouwd rond de ontwikkeling van elektronische beslissingsmodellen in excel. Hierdoor kunnen we klanten in enkele muisklikken tonen welke fiscale gevolgen en eventuele besparingen een keuze of investering voor hen kan hebben.”

Jullie hebben ook veel expertise in huis voor landbouwers.

“Dat klopt. En daarmee zijn we één van de weinigen in de regio. Omdat het zo’n complexe materie is, zijn er maar weinig kantoren die zich daaraan wagen. Om bij te blijven inzake innovatie hebben we een samenwerking afgesloten met DLV, de Belgische marktleider op het vlak van milieu- en bouwadvies aan landbouwbedrijven. In de Kempen zijn wij hun bevoorrechtte partner voor alles wat met accountancy en fiscaliteit te maken heeft.”

acs_gebouw_Ravels_vlaggen_officeHoe zit het met de regelgeving? Wordt die zoals in veel andere sectoren steeds strenger?

“Toch wel. In het kader van de antiwitwaswetgeving van 11 januari 1993 zijn we bijvoorbeeld verplicht elke toekomstige klant te screenen. We moeten weten wie de uiteindelijke begunstigde achter een rechtspersoon is. Vooral wanneer het niet om een Belgische rechtspersoon gaat, heeft dat heel wat voeten in de aarde. Dat cliëntacceptatiebeleid is vooral bedoeld om misbruiken van het financiële stelsel bloot te leggen, maar het heeft dus ook gevolgen voor de plaatselijke schrijnwerker. Het IAB, het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten, kan bovendien te allen tijde controleren of we het opgelegde draaiboek volgen. Vanaf 1 januari 2016 zal de beroepsvereniging bij de erkende accountants ook audits uitvoeren. Om daar goed uit te komen, zal het belangrijk zijn onze dossiers en onze manier van werken verder te standaardiseren.”

De eisen liggen hoog voor wie in de sector aan de slag gaat. Toch is er weinig verloop bij  Ac|s accountants.

“Ook al verwachten we veel, we zien inderdaad slechts heel sporadisch werknemers vertrekken. Via interne opleidingen informeren we medewerkers zo goed mogelijk over de fiscale en juridische veranderingen die op til zijn. Naar arbeidsorganisatie toe stellen we ons heel flexibel op. We werken met glijdende uren en laten sporadisch thuiswerk toe. Opvallend, extra medewerkers vinden is tot nu toe nooit een probleem geweest. Integendeel, wekelijks krijgen we spontane sollicitaties binnen

ACS_IMG_2687_office