De Kringwinkel wordt Sjans Foto: Lise Versmissen/Think Tomorrow

Zeg niet langer De Kringwinkel Zuiderkempen, maar zeg Sjans

De omdoping van de acht Kempense filialen De Kringwinkel Zuiderkempen naar Sjans gaat verder dan louter een naamsverandering. Sjans stapt uit de koepel van Kringwinkel en wil nu zelfstandig zijn weg gaan, met de focus op de eigen medewerkers en winkels.

De Kringwinkel Zuiderkempen telt acht winkels, waarvan twee in Geel en telkens één in Balen, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herselt, Lichtaart (Kasterlee) en Putte. Die openen voortaan hun deuren onder de naam Sjans. Daar horen naast een nieuw logo en huisstijl, mee ontworpen door het Herentalse communicatiebureau Think Tomorrow, ook een nieuwe identiteit en missie. Want Sjans stapt uit de Vlaamse koepel van Kringwinkel, zelf onderdeel van Herwin, het collectief van sociale circulaire ondernemers. Sjans noemt zichzelf daarom ook niet langer Kringwinkel – een gedeponeerde merknaam -, maar opnieuw kringloopwinkel. De ondertitel luidt ‘tweedehands, da’s weeral sjans’.

“We willen voortaan zelf onze prioriteiten en onze toekomstvisie bepalen”, zegt algemeen directeur Hans Bouwen van Sjans. “In ons strategisch project schuiven we naar voor waar wij eigenlijk voor staan, voor meer en betere jobs in de Kempen. Dat is onze bestaansreden. Wij doen dat vanuit een sterk omschreven waardenkader, eigenaarschap en professionaliteit. We doen dat bovendien omdat geborgenheid een van onze leidmotieven is. Mensen moeten zich geborgen voelen in onze werking. En we doen dat allemaal met het oog op de toekomst want wij willen een duurzaam bedrijf zijn.”

Tweedehands-tweedekans

De naam Sjans verwijst daarom in de eerste plaats naar het eigen personeel in de acht filialen. “Sjans is niet alleen een nieuwe naam of smoel, maar vooral echt een gevoel”, zegt operationeel directeur Hanne Biesmans. “Dat gaat over onze medewerkers die de kans krijgen om op hun eigen tempo hun eigen pad in te vullen. Sjans is voor ons tweedekans-tweedehands. Maar Sjans is ook durven investeren in duurzame jobs bij ons in de regio.”

Kringloopwinkelen zit nog altijd in de lift, stelt Sjans vast. Met de nieuwe, vlottere naam hoopt het sociale bedrijf nog meer klanten te kunnen lokken. De opstart van een webshop in januari moet daar nog meer toe bijdragen. De nieuwe naam heeft op die manier ook op de klanten, zowel mensen die spullen geven als zij die spullen kopen: “Wij bieden kansen voor zij die het wat moeilijker hebben in onze maatschappij, voor zij die unieke stukken zoeken, voor de snuisteraars en verzamelaars. Want wat je bij ons kan vinden en ontdekken, da’s sjans”, luidt het in het promotiefilmpje.