Zomerbabbel met Michel Oliebos, Würth

Michel Oliebos, gedelegeerd bestuurder van Würth met een belangrijke vestiging in Turnhout, is de volgende bedrijfsleider die Bart De bruyn kon strikken voor een zomerbabbel. Hij leidt al een tiental jaar de onderneming die in 2012 62 miljoen euro omzet realiseerde met 450 medewerkers, waarvan 45 medewerkers in 28 lokale shops in BELUX.

michel_oliebosHalf 2012 is de internationale onderneming met een reorganisatie gestart, die ook nog de eerste helft van 2013 heeft beïnvloed. “Die reorganisatie heeft als doel onze klant efficiënter te kunnen dienen door middel van een gigantische uitbreiding in ons productenpallet”, zegt gedelegeerd bestuurder Michel Oliebos. “We zijn van 30 000 naar 130 000 artikelen gegaan, met de daarbijhorende logistieke wijzigingen. Daarbij hoorden enerzijds leveringen vanuit onze Europese magazijnen in Duitsland en anderzijds het aanbieden van innovatieve voorraadsystemen met persoonlijke dienstverlening. Die hebben voor een zeer intensieve tijd gezorgd voor alle medewerkers en deels ook een tijdelijke weerslag gehad op de omzetontwikkeling.” Toch bleek de interne mentaliteit binnen het bedrijf nog het meeste tijd te vragen van Oliebos. “De grootste uitdaging is inderdaad de medewerker bijbrengen dat de markt verandert en de verwachting van de klant wijzigt.”

AANPASSEN AAN DE VERANDERENDE MARKT

Door de reorganisatie is Würth volgens Oliebos momenteel in staat om ook grote ondernemingen op maat te bedienen met een compleet assortiment aan marktconforme prijzen. “Een nieuw voorbeeld voor onze bouwklanten hierbij is het kunnen aanbieden van de complete opvolging op de werf van bouwput tot afwerking, waarbij indien de klant dit wenst, we kunnen ondersteunen in berekening van de plannen.” De volgende stap die het bedrijf wil realiseren is een vernieuwde e-shop. “Dit complete assortiment moet voor de klant eenvoudig toegankelijk gemaakt worden, zodat het 24/24 toegankelijk is. Daarenboven gaan we onze buitendienstmedewerkers uitrusten met moderne verkoopsondersteunende middelen.”

Groei is het allerbeste medicijn

VERHAAL NA DE REORGANISATIE

Nu de interne reorganisatie, waarop de gedelegeerd bestuurder meer dan een jaar heeft gefocust, ten einde loopt, wil hij zich met Würth opnieuw volop focussen op het bedienen van de klanten. “Onze gezamenlijke doelstelling ligt er in om er voor te zorgen dat wij de kosten en risico’s bij de klanten verminderen en hun omzet en winst verhogen. Indien onze klant zich op zijn klant zijn, kan concentreren, hebben wij ons werk goed gedaan”, aldus Oliebos. Hij verwacht in de tweede jaarhelft opnieuw een omzetgroei.

BEDRIJVEN IN BELGIË HOUDEN

De grootste uitdaging zit er volgens Oliebos in om er voor zorgen dat Belgische bedrijven in België blijven. “Enerzijds dient daarvoor de loonhandicap dringend weggewerkt te worden. Anderzijds dienen medewerkers te begrijpen dat een salaris gekoppeld dient te worden aan vooral prestatie en niet zozeer aan anciënniteit.”

Indien het bovenstaande kan gerealiseerd worden, komt volgens hem automatisch het vertrouwen bij de ondernemers terug. “Het slapende geld op de rekeningen wordt dan opnieuw geïnvesteerd. Dit zorgt opnieuw voor werk en werkgelegenheid. Zo is de cirkel rond. Onze Duitse buren hebben afgelopen jaren getoond hoe het moet.”

GROEIEN MET GEDREVEN MEDEWERKERS

In de tiental jaar dat Michel Oliebos als gedelegeerd bestuurder aan het hoofd van Würth staat, heeft hij kennis gemaakt met een constant wijzigend politiek klimaat. “Er komen alsmaar meer regelgevingen waar vakbonden graag opspringen. Dat maakt het niet altijd evident. Toch blijft het streven naar de perfecte klantendienst een constante uitdaging. Tevreden klanten zorgen voor omzetgroei. Omzetgroei brengt werkgelegenheid. Groei is het allerbeste medicijn.” Toch heeft Oliebos nog steeds veel plezier in zijn ondernemerschap. “Jonge gedreven medewerkers ontwikkelen tot ondernemers enerzijds en anderzijds het scheppen van een open bedrijfscultuur met vrije en innovatieve meningsuiting, dat is allebei enorm fijn om mee te maken.”