Corda Arena Ted

32 miljoen voor hypermodern congrescentrum op Corda

Corda Arena wordt de naam van een gloednieuw congrescentrum dat wordt gebouwd op de Corda Campus. Het gaat om een nieuwbouw van 60 x 60 meter, 24 meter hoog en 10.000 m² grondoppervlakte. Inclusief de hoogtechnologische infrastructuur, die congressen in hybride vorm moet faciliteren, bedraagt de investering 32 miljoen euro. Vlaanderen betaalt 1/3, Corda Campus (dus LRM) de rest.

De Corda Arena wordt de eerste en grootste digitale meetingroom van het vasteland (na steden als bijvoorbeeld Dubai en Philadelphia). In de opstelling van het amfitheater zullen maximaal 4.000 mensen kunnen plaatsnemen. Daarnaast zal de helft van het volume bestaan uit verhuurbare kantoorunits, die bij events kunnen omgetoverd worden tot belevingsvolle skyboxes van diverse types.

Het doel is niet alleen om bedrijfsgerelateerde, internationale congressen naar Hasselt te lokken, maar ook om andere events, zoals modeshows, personeelsfeesten en sportwedstrijden in nichesectoren, zoals e-sports, darts of schaken, in de Corda Arena te organiseren.

Het modernistische gebouw ziet er buiten uit als een futuristisch uitgelichte monoliet (denk aan de Allianz Arena of Ghelamco Arena) en krijgt binnen het aanzien van een modern operagebouw met diverse niveaus van ringen of balkons (de skyboxes).

Het project zal zo’n 32 miljoen euro kosten, waarvan 24 miljoen voor het gebouw zelf, 6 miljoen voor de technologie en 2 miljoen voor randinvesteringen zoals parking. De bouwwerken zullen spoedig starten en moeten klaar zijn tegen 1 januari 2024.

Tijdens de voorstelling maandag toonden alle betrokken partijen zich bijzonder fier, ambitieus en dankbaar. LRM-baas Tom Vanham, campusdirecteur Raf Degens en de Hasseltse burgemeester Steven Vandeput staken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. En ook Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir had alleen woorden van lof. "Hybride is het nieuwe normaal voor internationaal congrestoerisme en events", aldus de minister. "Vlaanderen mag deze trein absoluut niet missen, en daarom zijn we heel verheugd om hier vandaag dit unieke project te kunnen voorstellen."