H.Essers_PortOfLimburg_v5-1024×576

42 miljoen om Port of Limburg bedrijfsklaar te maken

Vlaanderen gaat 42 miljoen euro investeren in de ontsluiting van de trimodale containerterminal Port of Limburg, op de voormalige Ford-terreinen in Genk. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters dinsdag bekendgemaakt.

Port of Limburg is de nieuwe containerterminal die de Limburgse logistieke groep H.Essers en Haven Genk (voor de helft in handen van de familiale Group Machiels) plannen op de voormalige Fordsite in Genk. De twee Limburgse familiebedrijven gaan er 30 miljoen investeren in het project dat met de modernste technologieën en faciliteiten zal worden uitgerust. De containerterminal krijgt een capaciteit van 350.000 TEU (containers van 20 voet) per jaar. Dat is drie keer meer dan de nabijgelegen Haven Genk. De nieuwe terminal zal via het Albertkanaal rechtstreeks verbonden zijn met de Haven van Antwerpen.

Port of Limburg moet een verdere groei in containervervoer via de binnenvaart mogelijk maken. Vlaanderen voorziet daarom 42 miljoen euro voor de bouw van de overslagkade langs het Albertkanaal en voor de verschillende infrastructuurwerken om het bedrijventerrein beter te ontsluiten via de weg, het spoor en de binnenvaart.

“Port of Limburg is een belangrijk ontwikkelingsgebied voor Limburg, zowel op economisch vlak als op het vlak van duurzaamheid”, zegt minister Lydia Peeters. “Dankzij de Vlaamse steun wordt terrein klaargemaakt voor verdere private investeringen voor de verdere ontwikkeling van het gewezen Fordterrein.” De minister wil daarmee ook het vervoer via het water een bijkomende boost geven. “Op dit ogenblik heeft vervoer via de binnenvaart een aandeel van 13 procent in de logistieke keten. Het is onze ambitie om dat tegen 2030 op te krikken tot 20 procent.”