Je kan er de laatste tijd niet meer omheen. Het nieuwe buzzwoord is ‘war for talent’. De war for talent is een fenomeen waarbij een mismatch tussen vraag en aanbod op onze arbeidsmarkt ervoor zorgt dat bedrijven de juiste profielen niet meer vinden om hun openstaande vacatures in te vullen.
Het vinden en aantrekken van het juiste personeel zal in de toekomst even belangrijk worden als het hebben van een goed product. Daarnaast is het houden van dat belangrijke “human capital” een even grote uitdaging. Gekwalificeerd personeel krijgt van andere bedrijven aanbiedingen, ze horen op het nieuws dat bedrijven “ver” willen gaan om geschikt personeel aan te trekken, enzovoort.
De war for talent winnen is voor geen enkele onderneming makkelijk, maar er zijn zeker manieren om er als bedrijf meer bovenuit te springen. Het belangrijkste aspect om de juiste mensen aan te trekken en te houden, is je onderneming onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Hoe doe je dat? Door middel van Employer branding!
Employer Branding
De term zegt het zelf, employer branding is je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële werknemers. Aantrekkelijke bedrijven hebben een beter imago en dat imago zorgt er dan weer voor dat mensen voor jouw bedrijf willen (blijven) werken!
Hieronder geven we 5 tips om ten strijde te trekken in de zoektocht naar het juiste personeel. Wil je het verloop in jouw onderneming verlagen en m.a.w. jouw medewerkers zo lang mogelijk in de onderneming houden? Lees dan de blog “Employee Journey: Rollercoaster aan positieve emoties”.
Tip 1: Gebruik de juiste boodschap voor je doelgroep
Zorg ervoor dat je weet wie je wil bereiken en achterhaal hun denkpatroon. Wat zijn de motivaties en bedenkingen, door wie worden ze beïnvloed, wat zijn hun interesses, etc. Pas als je de doelgroep goed kent en begrijpt, kan je hen ook effectief bereiken door de perfecte combinatie van storytelling, de juiste Tone of Voice en aantrekkelijke visuals.
Tip 2: Wees origineel
Door de arbeidskrapte worden er dagelijks veel nieuwe vacatures op de markt losgelaten. Dat maakt het voor een bedrijf niet gemakkelijker om zich te profileren.
Zorg daarom dat je, net zoals reclame, eruit springt. Stel je vacature en bedrijf op een creatieve manier voor. Doe eens iets geks met de tekst of het design, denk out-of-the box.
Tip 3: Go Social!
Tegenwoordig zit iedereen wel op één of andere social media kanaal, denk maar aan Facebook, Instagram, Twitter, etc. Gebruik die media om je vacature te verspreiden. Daarnaast kan je met die social media je bedrijf op een snelle en kostefficiënte manier in de verf zetten. Deel bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s, foto’s van teambuildingactiviteiten, interviews met medewerkers, … Zorg voor een leuke blik achter de schermen.
Tip 4: Wees consistent
Weerspiegel in ELKE communicatie je bedrijfsidentiteit op een consistente manier. Alleen zo versterk je de boodschap op langere termijn.
Tip 5: Lees onze blog
Wil je ook de juiste mensen aantrekken en wil je er meer over weten? Lees dan zeker onze blog!
Wil je liever weten welke oplossingen op maat van jouw bedrijf mogelijk zijn? Contacteer ons en wij zorgen voor een succesvolle en efficiënte oplossing op maat!