Website-cover-demarketingafdeling

5 tips om je website te transformeren tot een krachtige salestool

Tegenwoordig heeft elk bedrijf een website. In deze digitale wereld, waar iedereen alles online opzoekt en online contact opneemt, zou het wonderlijk zijn als je met je bedrijf nog niet online aanwezig bent.

Maar is “online aanwezig zijn” goed genoeg? Of wil je er ook voor zorgen dat je website een krachtige verkoper is die effectief bezoeken kan omzetten in verkopen?

Hieronder geven we je enkele belangrijke elementen mee om ervoor te zorgen dat je website een “renderende verkoper” wordt!

Tip 1: Je website is het hart van je communicatie

Al jouw activiteiten, communicatie (online en offline), promoties, wedstrijden, etc. moeten naar je website leiden. Zo zorg je ervoor dat

  • je bezoekers op een snelle manier andere info vinden en zelfs iets aankopen
  • je alles centraal beheert
  • je in Google hoger scoort (SEO)

Tip 2: Zorg ervoor dat je e-mailadressen kan verzamelen

Naast het feit dat je personen kan mailen en ermee in interactie kan treden, maakt een e-mailadres het verschil tussen een anonieme bezoeker - waar je eigenlijk niets mee bent - en een persoonlijk aanspreekpunt. Voor vele bedrijven is het verzamelen van e-mailadressen een prioriteit omdat ze niets op de website verkopen.

Door het plaatsen van zorgvuldig gekozen “Touchpoints” kan je je bezoekers sturen naar een contactformulier of een registratieformulier voor een wedstrijd, een e-book, white paper ...

Let op! E-mailadressen moeten op een legitieme manier en volgens de GDPR-wetgeving verzameld zijn. Ook is het analyseren van een bezoeker zijn gedrag onderhevig aan de nieuwe GDPR-wetgeving. Ben je nog niet helemaal mee met de GDPR-wetgeving of je hebt vragen rond wat je wel of niet mag doen, neem dan contact met ons op.

Wil je weten waarom e-mailadressen goud waard zijn? Klik dan hier.

Tip 3: 24/7 verkoper die niet betaald moet worden

Jouw website kan eender waar en wanneer bezocht worden. De laatste studies wijzen meer en meer uit dat mensen hun smartphone gebruiken om informatie op te zoeken of aankopen te doen. Dat betekent dat ze online zijn waar en wanneer het hen uitkomt. Indien je geen website hebt, loop je verschillende potentiële verkopen mis.

Daarnaast bereik je met je website potentiële klanten die je in real-time misschien nooit ontmoet!

Zelfs als je geen online webshop hebt, blijft een website een belangrijke eerste stap naar een verkoop door het verzamelen van e-mailadressen, het geven van interessante informatie, etc.!

Tip 4: “Beleving” is wat de klok slaat!

Mensen zijn en blijven emotionele wezens. En dat zie je in hun beslissingsproces. Natuurlijk zijn er verschillende rationele elementen die van invloed zijn, maar uiteindelijk zijn het de irrationele factoren die doorslaggevend zijn.

De optimale beleving zorgt ervoor dat je juist de emotionele kant prikkelt. Denk maar aan autoconstructeurs, modemerken en zelfs babyartikelen. Ze spelen allemaal in op het “gevoel” van hun doelgroep.

Om een perfecte beleving te creëren is een optimale wisselwerking tussen de juiste teksten (Storytelling en Tone of Voice) en afbeeldingen noodzakelijk.

Tip 5: Zit je website logisch in elkaar?

En hiermee bedoelen we niet logisch voor jou, maar logisch voor je doelgroep.

Denk eens aan je homepage. Een goede homepage zorgt ervoor dat je doelgroep zich onmiddellijk aangesproken voelt. Zeker als je meerdere doelgroepen hebt, is het van belang om ze allemaal aan te spreken. Anders heb je veel kans dat ze de website verlaten omdat ze denken dat het niet relevant voor hen is. Daarnaast moet je homepagina consistent zijn met -en perfect aansluiten op- alle externe uitingen zoals promoties, positionering, etc. Niemand heeft zin om een site door te ploegen op zoek naar een bepaalde promotionele actie.

Wil je ook dat je website meer verkoopt en wil je er meer over weten? Lees dan zeker onze blog!

Wil je liever weten welke oplossingen op maat voor jouw bedrijf mogelijk zijn? Contacteer ons dan.