65 technologische snufjes om uw winkel te pimpen

Winkeliers die zich beperken tot de traditionele manier van verkopen, en niet op de trein van technologische innovaties springen, zullen op termijn zichzelf buitenspel zetten. Nochtans zijn er tientallen technische snufjes die voor een heel nieuwe winkelbeleving kunnen zorgen, en zo ook de moderne consument kunnen overtuigen. Dat bleek dinsdag tijdens een presentatie van Unizo en RetailDetail, die in 6 moderne zeecontainers op het Kolonel Dusartplein in Hasselt, zo'n 65 technologische toepassingen hebben klaargezet om Limburgse winkeliers innovatie en onderscheidend vermogen bij te brengen.

"De consument van vandaag is 24u/24u online, is beter geïnformeerd, mondiger en mikt meer op beleving," weten Unizo Limburg en RetailDetail. "Het shoppinggebeuren is niet meer te vergelijken met vroeger. Als handelaar moet je op die veranderde wereld inspelen. Wie niet mee evolueert, mist de boot.” Om handelaars met enkele praktijkvoorbeelden te tonen hoe ze dit kunnen aanpakken, doet The Future of Shopping Roadshow momenteel Hasselt aan. Het is een rondreizende karavaan van 6 zeecontainers, waarin handelaars kunnen ontdekken hoe ze met hun tijd mee kunnen gaan op vlak van verkoop, marketing, koppeling met sociale media, virtuele realiteit, enzovoort.

12140131_10207813687449025_4174341659812403021_oZo is er in de tentoonstelling te zien hoe aankopen kunnen gedaan worden door een QR-code in de etalage, te scannen met de smartphone. Er staat ook een brievenbus met cijfercode, die toelaat dat bakkers er 's morgens hun croissants kunnen afleveren of andere pakjesdiensten er in alle veiligheid hun internetgoedereen kunnen droppen. In de expo is te zien hoe via allerlei camera's en projecties interactieve reclame kan gemaakt worden, of hoe met behulp van virtual reality, de vastgoedmakelaars of keukenproducenten hun projecten levensecht kunnen presenteren.

“Een ondernemer die op een intelligente wijze omgaat met nieuwe technologieën en ideeën, kan sprongen voorwaarts maken," zegt Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. De belangstelling is alvast groot, want alle rondleidingen die de komende 3 dagen voor handelaars zijn bestemd, werden al helemaal volgeboekt.