Acht grote bouwbedrijven drijven efficiëntie op

Acht toonaangevende Limburgse bouwbedrijven starten met een pilootproject waarbij ze de principes van ‘lean management’ in concrete projecten gaan uittesten. Meerwaarde creëren, sneller werken, minder fouten maken en de medewerkers ‘empoweren’: dat zijn enkele van de doelstellingen.

‘Lean’ is een manier van werken die al in veel sectoren wordt toegepast, zoals de automobielindustrie of de zorg. Ook in de bouwsector gaan bedrijven als Democo, Dethier, Haex, Houben, Kumpen, Mathieu Gijbels, Van de Kreeke en Vanderstraeten hier nu mee aan de slag. “In de eerste plaats zullen de medewerkers een aantal gerichte opleidingen krijgen,” zegt Chris Slaets, directeur van Conferatie Bouw Limburg. “Daar zullen ze technieken aanleren waarmee ze sneller, beter en aangenamer kunnen werken. Vervolgens zullen ze op basis van deze principes gecoacht worden en tot slot hun ervaringen ook doorgeven aan collega’s van zowel het eigen bedrijf als van onderaannemers en collega’s in het bouwteam. Omdat er zoveel leermomenten in het proces zitten, hebben we het project ‘leaRn’ gedoopt in plaats van ‘lean’.

werfvergaderingEmpoweren
De bouwbedrijven die aan het project meewerken, zullen hun werknemers meer verantwoordelijkheid geven. “In elk bouwproject loopt er vanalles mis,” aldus de afgevaardigde van Democo. “Door de lean-principes toe te passen, kunnen we de risico’s verkleinen. De medewerkers krijgen meer middelen en meer verantwoordelijkheid. Ze zullen zelf de vrijheid hebben om beslissingen te nemen. Daarvoor zullen ze dagelijks overleg plegen met de andere betrokkenen op de werf en niet moeten wachten op wat hen door het management op kantoor wordt opgedragen.”
Dat is ook de insteek bij bouwbedrijf Van de Kreeke: “We gaan de mensen op de werkvloer steeds meer de beslissingen zelf laten nemen. Ze worden aangemoedigd om mee te denken. Zo creëren we meer betrokkenheid. Zij weten vanuit de praktijk vaak beter wat de meest ideale oplossing is.”

Het is de hoop dat de principes van lean-management structureel ingang vinden bij de 8 pilootbedrijven en zij verder de boodschap zullen uitdragen. “Op die manier versterkt de Limburgse bouwsector zijn concurrentiepositie,” besluit Chris Slaets.