Nieuws Limburg “Als iets niet goed voelt, trap dan direct op de rem”

“Als iets niet goed voelt, trap dan direct op de rem”

“Als iets niet goed voelt, trap dan direct op de rem”

Hans De Leenheer kreeg op zijn 30ste een duidelijke diagnose: ADHD. Voor de CEO van het Limburgse technologiebedrijf Extra Horizon was dat hét signaal om zich toe te leggen op de dingen die hij goed kan, en de rest toe te vertrouwen aan anderen. Het uitstippelen van de strategie is zeker één van zijn sterktes. Zijn 3 beste tips in dat verband, vind je hieronder… Ivo Vandeweerd, CEO van collega-Cordiaan Blooloc, weet wel raad met het advies: “Dat goede beslissingen niet altijd leiden tot een goede uitkomst: zo’n inzicht vind ik waardevol”, zegt hij.

In het kader van het Doorbraak-acceleratieprogramma had organisator LRM Hans De Leenheer uitgenodigd voor een inspiratiesessie rond strategie. Een topic waar de ervaren manager wel raad mee weet. Gevraagd naar zijn gouden tips, deelde hij deze inzichten:

“Op mijn 30e werd ik gediagnosticeerd met ADHD, waardoor het ineens helder werd waarom bepaalde dingen heel goed en andere heel slecht gingen in mijn leven”, vertelt hij. “Ik ben me dan professioneel heel sterk gaan toeleggen op waar ik goed in ben, zoals het out-of-the-box denken. Tegelijk ben ik hulp gaan zoeken bij collega’s voor andere taken, zoals alles wat met deadlines te maken heeft.” Het is een goede tip voor andere managers. Zoals ook:

Tip 1: Vertrouw op je intuïtie
“Enerzijds gebruik ik veel frameworks en modellen die ik over de jaren heen heb aangeleerd, maar vaak zitten die ook vol met beperkingen, waardoor ze niet noodzakelijk passen in jouw context. Wat een framework vooral doet is een visuele manier creëren om alignering mogelijk te maken. Je haalt hierbij (zoveel als mogelijk) de opinie en de persoon uit de argumentatie. Hierdoor kan je beter een discussie met je team aangaan, omdat je bepaalde aspecten probeert van het subjectieve naar het objectieve te trekken. En daarnaast zijn het ook ideale tools om je klanten, bestuur of aandeelhouders mee te krijgen in jouw strategisch denken. Maar: anderzijds zijn frameworks, modellen en zelfs empirische bewijzen ook heel gevaarlijk om blindelings te gaan volgen. De waarheid van een vraagstuk is beperkt door de vragen die je stelt, de data die je tot je beschikking hebt, en de conclusies die je daaruit trekt. Het kan altijd faliekant fout lopen. En daarom: als iets niet goed voelt, stap dan onmiddellijk op de rem. En als iets wél goed voelt, probeer het dan eens te ontkrachten. Beslis nu, beslis snel, maar wees ten allen tijde bereid om op je bevindingen en beslissingen terug te keren als de data of de vraag veranderen.”

Tip 2: De kracht van het team
Voor mij zijn er twee basisprincipes waar ik als bedrijfsleider heel hard in geloof: Het eerste is een bottom-up powerstructuur. In de geschiedenis hebben we gezien dat de klassieke, hiërarchische structuur met zeven lagen middle management niet werken en zijn dan uitgekomen bij horizontale structuren met ‘self-organizing teams’. Maar de powerstructuur is altijd top down gebleven, waarbij de dictatoriale leiders bepaalden wat ‘daaronder’ diende te gebeuren. En dat is verkeerd. Ik adviseer voor CEO’s een rol in het faciliteren van de kracht van het collectief. Niet sturen maar bijsturen.”

“Het tweede basisprincipe is diversiteit. Niet alleen vanuit inclusie, want dat zou je al vanuit jezelf moeten doen. Maar ook heel sterk vanuit een strategisch perspectief. Nieuwe ideeën ontstaan uit het creëren van een patroon rond bestaande ervaringen. Hoe breder het collectief aan ervaringen dat je ter beschikking hebt, hoe creatiever en innovatiever de ideeën. Het is niet voor niks dat de meest innovatieve concepten telkens komen van buiten het domein van de ervaringsdeskundigen. ‘Never change a winning team’ is in mijn ogen dan ook de meest foute strategische slagzin die ik telkens opnieuw hoor terug komen. Op een bepaald ogenblik zijn alle nieuwe ervaringen van dat team gedeelde ervaringen en zal het van frisse krachten gaan afhangen of je nog verdere voorsprong kan gaan bouwen. Die nieuwe krachten zullen dan nog eens keihard moeten opboksen tegen het groepsdenken. Zorg dat je processen hierop geënt zijn.”

Tip 3: Money talks

Hans De Leenheer: “De grootste bedreiging voor het merendeel van de startups en scaleups in België, is het niet kunnen overtuigen van (toekomstige) aandeelhouders in je potentieel. Ik ken een resem aan echt goeie producten die naar de vuilbak verwezen zijn omdat men veel te laat is gaan realiseren dat er ook nog zoiets is als ‘runway’. Daardoor was de tijd gewoon te kort om voor correcte data te zorgen. Vanaf een bepaald moment moet de belofte omgezet worden in harde metrics of je komt er gewoon niet mee weg.”

Extraatje. “Het is niet echt bedrijfsstrategisch, maar eerder iets op persoonlijk vlak: verbreed je horizon door veel te lezen. Ik ben pas enkele jaren terug echt beginnen lezen, maar ik kan oprecht zeggen dat ik ondertussen al meer dan een hele MBA achter de kiezen heb aan nieuwe concepten. Mag ik drie boekentips geven rond die bottom-up structuur? ‘Turning the Ship Around’ [David Marquet], ‘The Fearless Organization” [Amy Edmondson], en ‘Radical Candor’ [Kim Scott].”

Hinken op twee gedachten…

Ivo Vandeweerd, CEO van Blooloc was een aandachtig toehoorder. Zijn bedrijf, gespecialiseerd in digitale assistentiesystemen voor de vorkliften van logistieke bedrijven, groeit snel, en daar is een goede strategie voor nodig. “Onze voornaamste uitdaging is het vinden van het juiste groeitempo”, zegt hij. “Dit vraagt het bereiken van de juiste evenwichten: ambition/capability, internal/external financing, market demand/team size, size of sales team/ size of customer success team, etcetera. Hoe vind je deze evenwichten in een uiterst dynamisch omgeving, zoals de invloeden van de coronacrisis of de oorlog in Oekraïne? Dat is niet eenvoudig.”

Ivo Vandeweerd nam waardevolle tips mee die Hans De Leenheer in petto had. “De verschillende modellen, elk gekoppeld aan een interessante lectuurlijst, is iets waar ik me de volgende maanden verder in ga verdiepen. Bezig zijn met de strategie van je bedrijf is een proces dat nooit stopt. Als ondernemer moeten we blijven nadenken, ook voorbij het probleem dat op je bord ligt. Het inzicht dat goede beslissingen niet altijd leiden tot een goede uitkomst, vind ik ook waardevol.”

Meer weten over het LRM Doorbraak-Acceleratieprogramma? Klik dan op deze link.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.