Heidi Machiels

Basis voor bleekmiddel: te koop aan ’t kanaal

Aan het kanaal in Lanaken, in de schaduw van Sappi en Celanese, staat een prachtig productiebedrijf dat zelden in de spotlights staat. Silmaco maakt er sinds jaar en dag natuurlijke basisingrediënten voor tientallen toepassingen voor dagelijks gebruik. Een verborgen parel, die met 42 mensen een omzet van zo’n 30 miljoen euro genereert. De moeite voor een bezoek, als was het maar omdat een vrouwelijke ondernemer aan het hoofd van een internationaal productiebedrijf, geen alledaags verschijnsel is.

“We zijn nog een echt familiebedrijf, dat destijds door mijn vader werd gesticht”, vertelt eigenaar en zaakvoerder Heidi Machiels. “Hij was een industrieel ingenieur die in Nederland voor een gelijkaardig bedrijf werkte. ‘Wat hier gebeurt, dat kunnen we zelf anders en beter’, moet hij gedacht hebben, en samen met een vennoot werd Silmaco boven de doopvont gehouden. Zo is het verhaal begonnen…”

Bleekmiddelen
Silmaco maakt oplosbare natriumsilicaten: producten waar u en ik zich allicht niet direct iets bij kunnen voorstellen. “Het zijn natuurlijke, milieuvriendelijke basisingrediënten die gemaakt worden op basis van zand en natrium”, legt Heidi Machiels uit. “We maken er zowel vloeibare oplossingen als granulaten van. Dus geen stenen, zoals wel eens wordt gedacht. De toepassingen zijn zeer divers. Zo vind je onze producten terug in detergenten, papier, vuurvaste materialen, textiel, enzovoort. Onze klanten zijn bijvoorbeeld producenten van bleekmiddellen: wie straks bij de kapper een lichter kleurtje wil, zal zeker een vleugje Silmaco door zijn haar krijgen…”

Kind aan huis
De Limburgse kmo is vooral op de export gericht. “Het is in feite van dag 1 dat we klanten in het buitenland zijn gaan bedienen”, weet de CEO, die zelf na het overlijden van haar vader in 2007, de bedrijfsleiding op zich heeft genomen. “De voornaamste afzetmarkten bevinden zich in Europa, wat voor de vloeibare producten omwille van transportkosten ook niet echt anders gaat. Met de granulaten gaan we nog een stapje verder, en bedienen we ook klanten op de andere continenten.” En die werken graag samen met Silmaco. “We hebben veel afnemers die hier sinds jaar en dag kind aan huis zijn”, bekent Heidi Machiels. “We dragen klantenservice dan ook hoog in het vaandel. Onze productie is heel flexibel, we maken vaak produkten op maat, en we komen onze afspraken altijd na. Betrouwbaarheid van kwaliteit en leveringen is steeds belangrijk geweest, maar nu met de grondstoffenschaarste, krijgt dat nog extra waardering. Vertrouwen geeft stabiliteit, en dat drijft onze business.”

“Klanten kiezen voor ons omwille van de drive die onze mensen uitstralen”

Heidi Machiels, CEO van Silmaco.

Groene beton
Silmaco groeit dus nog steeds. “We blijven inderdaad nieuwe varianten van onze producten ontwikkelen en nieuwe markten aanboren. De tendens naar het gebruik van milieuvriendelijke grondstoffen speelt in ons voordeel. Denk aan de geopolymeren, om bijvoorbeeld duurzame betonproducten te maken. En ook de bijzondere eigenschappen van onze producten, zoals het brandvertragende effect, zijn extra troeven. Komt er nog bij dat we een breed gamma aanbieden, en we door ons flexibel productie-apparaat snel op nieuwe marktvragen kunnen inspelen , dan weet je dat Silmaco in de lift zit.”

T van Team
Het bedrijf aan het kanaal in Lanaken telt vandaag 42 medewerkers. “Net als overal is het niet eenvoudig om nog technisch geschoolde collega’s te vinden”, legt Heidi Machiels uit. “Toch slagen we erin om een uitstekend team samen te stellen, waarin de neuzen in dezelfde richting staan. Bij Silmaco hebben we allemaal dezelfde passie voor het vak en de ‘drive’ om onze klanten perfect te bedienen. Dat maakt het heel aangenaam om hier te werken.”

En daar is Heidi Machiels zelf het goede voorbeeld van. “Inderdaad, mijn motivatie is nog even groot als toen ik hier in 1993 begon”, zegt ze. “We bouwen nog elke dag verder aan de toekomst. Enkele van de uitdagingen waar we nu mee bezig zijn, zijn de uitbreiding van de productie, energiebesparing, de ontwikkeling van nieuwe producten en het aanboren van nieuwe markten.” De CEO blijft dan ook de kar trekken. “Ik heb zelf geen kinderen, dus een volgende generatie staat er niet aan te komen. Maar eerlijk: met de opvolging zijn we nog niet bezig. We steken nog veel te graag zelf de handen uit de mouwen, en dan zien we later wel welke weg het uitgaat. Er ligt voor mij nog genoeg werk op de plank.”