hind salhane graydon

Ben je een ‘moeter’ qua duurzaamheid, of creëer je echt impact? Een nieuwe tool vertelt het je.

Duurzaamheid is hét hot topic in de bedrijfswereld. Maar: in welke mate ben je als KMO begaan met je mensen, het milieu en de maatschappij? Zijn het alleen mooie woorden die ergens staan te blinken in het mission statement, of maak je er in de dagelijkse praktijk écht werk van? En is de impact van die inspanningen voldoende? Er is maar één manier om dat te weten: en dat is meten. Niet alleen om voor jezelf te bepalen of je op dat vlak ‘goed bezig’ bent, maar ook omdat klanten dit weldra van jou zullen eisen als je nog hun leverancier wilt zijn. Een datagedreven ESG-score tool helpt bedrijven alvast op weg.

“ESG staat voor Environmental, Social en Governance”, zegt Hind Salhane, Head of ESG bij GraydonCreditsafe, het bureau dat alle mogelijke data verzamelt, verwerkt en interpreteert om bedrijven economische inzichten te bieden. “ESG is de verzamelnaam voor inspanningen die bedrijven moeten leveren om goed te zijn voor milieu, mens en maatschappij. Een mega-belangrijk topic voor alle ondernemingen in Europa, groot en klein. Zo is er in het kader van de Europese Green Deal een richtlijn uitgevaardigd: de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Die legt aan grotere bedrijven de verplichting op om te rapporteren over hun initiatieven rond duurzaamheid. Maar ook de kmo’s die niet onder deze scope vallen, zijn in feite verplicht om er intensief mee bezig te zijn, want zij zitten vaak als leverancier of zakenpartner in de waardeketen van de grote en CSRD-plichtige bedrijven. Die voortrekkers maken van ESG een hoofdstrategie, en zullen via hun procurement of andere kanalen, eisen dat iedereen meedoet. Niet alleen financiële parameters, zoals kredietwaardigheid, zullen dus essentiële criteria voor samenwerking worden. Met andere woorden: kmo’s die niet inzetten op duurzaamheid in de brede zin, dreigen hun relevantie te verliezen en zetten hun continuïteit op lange termijn onder druk.”

"Ben ik goed bezig, of niet?"
Gezien deze ontwikkelingen, spreekt het voor zich dat de mate van inspanningen om ESG-proof te zijn, geëvalueerd moeten kunnen worden. “Als je wil aantonen dat je terdege rekening houdt met mens, maatschappij en milieu, zal je een bepaalde score moeten kunnen voorleggen”, vertelt Hind Salhane. “Niet alleen zal je voor jezelf op dit vlak de lat steeds hoger willen leggen en ijkingspunten nodig hebben, je zult ook naar je partners in de waardeketen, zoals klanten, overheid, werknemers en andere stakeholders, je realisaties op vlak van ESG moeten valoriseren. Je moet dus je inspanningen meten om te weten hoe goed of slecht je bezig bent met de ESG-doelstellingen.”

Om je hoeveelheid van ESG te meten, zijn er twee opties. “Een eerste is een vragenlijst die je als bedrijf moet invullen”, weet de Limburgse manager bij GraydonCreditsafe. “De antwoorden leveren een score op, die een indicatie geeft over je inspanningen. Maar: de vraag is of je stakeholders vrede gaan nemen met een score die je uiteindelijk zelf voor een stuk hebt bepaald. Een tweede mogelijkheid, die we bij Graydon hebben ontwikkeld, is het inzetten van een knappe tool die automatisch een ESG-score per bedrijf kan toekennen. Onze technologie, waar we vier jaar met een gespecialiseerd team aan gewerkt hebben, slaagt erin om automatisch en onafhankelijk, uit heel wat beschikbare data, de relevante parameters te selecteren en te evalueren. Deze beoordelingscriteria worden ook constant bijgestuurd en aangevuld waar nodig. Het resultaat is een heel objectieve, nauwkeurige score, die perfect aangeeft in welke mate jouw bedrijf inzit met het milieu, de werknemers en andere mensen, en met de community rondom. De tool is dus een ‘cleane’ duurzaamheidsindicator die zowel kmo’s als grote bedrijven perfect met elkaar kan vergelijken. Wie bijvoorbeeld aan greenwashing doet, zal onvermijdelijk door de mand vallen.”

Moeten of willen? Jij kiest.
De tool van GraydonCreditsafe biedt meerdere mogelijkheden, aldus hun Head of ESG. “Het brengt vooral veel opportuniteiten aan het licht. Denk aan business development, waarbij je een goede score kunt uitspelen ten opzichte van de concurrentie. Duurzame prospects targetten is perfect mogelijk, net zoals innovatieve producten of diensten op het spoor komen. Je kunt er je personeelsbeleid sturing mee geven, of je milieu- en energiemaatregelen op baseren. Het rapport met de evaluatie van je E, S en G kan ook dienen voor je risk management en het verzekeren van de continuïteit van het bedrijf. Het is dus heel belangrijk om de maatregelen die leiden tot deze score, en de evolutie ervan, in te bedden in je strategie. Het houdt je scherp om duurzaamheid niet als een ‘moetje’ te beschouwen, maar hier structureel werk van te maken in de diverse takken van je bedrijfsvoering. De ‘willers’ die ESG in hun dna stoppen, kunnen zich hiermee onderscheiden van de ‘moeters’.”

"Voortrekker zijn"
Hind Salhane ziet de belangrijkheid van de tool voor ESG-scores alleen maar toenemen. “Als we met onze bedrijven er massaal gebruik van maken en samen de lat telkens hoger leggen, kunnen we België heel objectief profileren als een voorloper op vlak van duurzaamheid”, zegt ze. “Een imago dat ons alleen maar kan versterken als economische regio, bijvoorbeeld om investeringen, orders en talent aan te trekken. Wij zijn als Graydon alvast heel blij en fier dat we met onze technologie een steentje kunnen bijdragen om de aandacht voor Environment, Social en Governance aan te wakkeren en zo een wezenlijk verschil te maken.”