merger (Foto: Bouwkroniek)

Binnendeur rolt binnen 24 uur van de band

Interieurbedrijf Merger uit Tongeren heeft een ambitieuze wens: klanten die bij hen een binnendeur op maat bestellen, moeten die binnen de 24 uur kunnen geleverd worden, in plaats van na 4 dagen. Merger ontwikkelt hiervoor een online tool, die dient als configurator. POM Limburg ondersteunt deze gigantische efficiëntiewinst met middelen uit een Europees project rond Quick Response Manufacturing.

Omdat klanten alsmaar veeleisender worden, moeten maakbedrijven sneller op maat kunnen produceren. Interieurbedrijf Merger (de fusie van Calu uit Lummen en Valedro uit Tongeren) beseft dit maar al te goed, en wil een concurrentieel voordeel opbouwen door snel op de bal te spelen. Daarom willen ze een online tool ontwikkelen waarmee klanten binnendeuren op maat kunnen samenstellen. De configurator laat toe om de maat, kleur, materiaalsoort en afwerking meteen te kiezen en door te geven. Robin Leën, hoofd van de schrijnwerkerij bij Merger, kijkt uit naar de toepassing: “We zullen het eerste Belgische bedrijf zijn dat zo’n configurator voor binnendeuren op de markt zal brengen. Klanten zullen hun deur volledig naar wens kunnen samenstellen, waarna wij in een recordtijd zorgen voor de levering. Het is vooral in de administratie dat we veel tijd kunnen besparen. Als dit traject succesvol blijkt, ontwikkelen we een gelijkaardige tool voor meubels.”

Het bedrijf krijgt voor de ontwikkeling van de toepassing de steun van QRM4.0, een Europees Interreg-project van POM Limburg en partners. "We vinden het erg belangrijk dat maakbedrijven hun snelheid van leveringen kunnen opdrijven en zo meer concurrentiekracht krijgen", zegt gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg, Tom Vandeput. “Maakbedrijven zijn in Limburg sterker aanwezig dan in de rest van Vlaanderen, maar hun belang in tewerkstelling en omzet neemt af. De sector moet dan ook klaargestoomd worden voor de toekomst. Dat kan dankzij digitale strategieën als QRM.” Die evolutie komt ook de werkgelegenheid ten goede, die nu vaak aan lageloonlanden uitbesteed wordt. “Als een klant een snelle levering wil, is het interessanter dat die niet van de andere kant van de wereld moet komen", besluit Tom Vandeput.