Bizzon_Valk&Burg_reportage_hogeResolutie-98

Bizzon bezorgt bedrijven hun betalingen

Ondernemers Gert Bellemans en Koen Cornet hebben hun nieuwe bedrijf Bizzon boven de doopvont gehouden. Het gaat om een dienst die zorgt voor de actieve invordering van achterstallige betalingen. "In feite helpen we om de cashflow van onze klanten onder controle te krijgen door het empathisch opvolgen van wanbetalers", aldus het duo, dat voor Bizzon een gebruiksvriendelijk softwareplatform heeft ontwikkeld.

Bellemans en Cornet zijn al langer zakenpartners in de financiële dienstverlening en projectontwikkeling. Eén van hun ondernemingen was GeKa Incasso, een dienst voor debiteurenbeheer en invordering van onbetaalde facturen. “Maar incasso heeft een negatieve connotatie en doet denken aan een pitbull die op een agressieve manier zijn rechten afdwingt. Onze manier van werken is totaal anders, en daarom zijn we van scratch begonnen met een volledig nieuw verhaal: Bizzon.”

Bizzon houdt zich enerzijds bezig met debiteurenbeheer, waarbij op een vrij geautomatiseerde manier, de facturatie van de klanten wordt opgevolgd. “Daarnaast verzorgen we de actieve invordering van onbetaalde en vervallen facturen, met als doel om de cashflow van onze klanten positief te beïnvloeden”, zegt Gert Bellemans. “Want wie met wanbetalers krijgt te maken, kan wel eens in de financiële problemen komen. Onderzoek wijst uit dat maar liefst 40% van alle faillissementen te wijten is aan slechte administratieve opvolging. Redenen genoeg dus om op vlak van facturatie niets aan toeval over te laten.”

Bizzon werkt met een nieuw softwareplatform dat speciaal voor hen werd gebouwd. “Met een eenvoudige login (te koop aan een vaste, jaarlijkse abonnementsprijs) kunnen klanten, van KMO’s tot grote bedrijven, een onbeperkt aantal onbetaalde facturen in het systeem stoppen”, ligt Bellemans toe. “Wij gaan hier vervolgens mee aan de slag. De communicatie via e-mail, telefoon, brief, sms of andere kanalen begint met het luisteren naar de wanbetaler. We zoeken naar een oplossing, zoals een afbetalingsplan. Het doel is altijd dat we de zakenrelatie tussen onze klant en de wanbetaler niet opblazen en de deur open houden om ook in de toekomst business met elkaar te blijven doen. Daarbij hanteren we wel een duidelijke en consequente werkwijze volgens concrete stappen, tot uiteindelijk -indien nodig- het inschakelen van een advocaat en deurwaarder.”

De naam Bizzon verwijst enerzijds naar bizz on: dus, het continueren van de business door het bewaken van de cashflow. “Anderzijds is het ook een knipoog naar de bizon: een krachtdadig dier, met toch een niet-bedreigende aaibaarheidsfactor”, aldus Gert Bellemans. “Dat is wat onze aanpak beoogt: empatisch, maar toch heel resultaatgericht. We zijn ervan overtuigd dat we op deze manier de financiële gezondheid van onze klanten op peil kunnen houden en ze blij zijn dat ze hun centjes netjes ontvangen zonder hun wanbetalers persoonlijk te bruuskeren.”

Het nieuwe Bizzon-platform zal later deze maand officieel worden gelanceerd. Elk bedrijf kan dan gratis één onbetaalde factuur uploaden om de dienst uit te proberen.