C&B profiteert mee van koken op tv

De supermarkt C&B in Zonhoven, qua omzet (10,5 miljoen) één van de grotere niet-ketengebonden distributeurs in de provincie, heeft een goed jaar achter de rug. “Door de indexaanpassingen is de koopkracht van de eindconsumenten niet gedaald, waardoor de bestedingen gelijk zijn gebleven,” zegt directeur Wouter Verhoeven. “Bovendien is er een tendens om meer thuis te koken, een gevolg van onder meer de talrijke kookprogramma’s op tv. Als specialist in verse voeding kunnen wij daarvan meeprofiteren.”

Voor de verdere groei houdt C&B de focus op 2 principes: “Het eerste is verse voeding,” zegt Wouter Verhoeven nog. “We zoeken voortdurend naar nieuwigheden om op dit vlak het verschil te maken. Zo hebben we in Zonhoven een kast om vlees te rijpen. Hierdoor wordt het heel mals en behoudt het zijn unieke smaak. We hebben bijvoorbeeld ook een fruitpers gekocht om onze klant verse sapjes te kunnen verkopen.” Een tweede aandachtspunt is de lokale omgeving. “Hoe zeer we ook bezig zijn met modernisering en efficiëntieverhoging, we zijn en blijven een echte buurtwinkel. De klanten waar we op mikken komen altijd uit de directe omgeving. Ze krijgen van ons een gratis kopje koffie, om bij te babbelen over wat er leeft in de buurt. Die mensen spreken dan ook van ‘mijn winkel’ en dat is wat we willen bereiken.”

De persoonlijke benadering wordt ver doorgetrokken. “Vroeger dachten we eraan om de rekken voor en na de openingsuren bij te vullen, maar daar zijn we van teruggekomen,” aldus nog de directeur. “Zolang het geen hinder veroorzaakt, willen de klanten ons personeel graag bezig zien en een rechtstreeks aanspreekpunt hebben in de winkel.”

C&B hoort tot de Alvo-aankoopgroepering en is eigendom van ondernemer Jan Dams. Andere winkels van de groep situeren zich in Zolder, Tessenderlo en in Peer. In de zomer komt er nog een winkel in Kortessem bij.