Champagne volstaat niet meer voor Cooltech

Begin volgend jaar gaat klimatiseringsbedrijf Cooltech een nieuwe hal bouwen naast de huidige infrastructuur, goed voor een investering van 2,5 miljoen. Een bevestiging van de permanente groei die de onderneming al sinds de oprichting ieder jaar mag boeken. "Het doet inderdaad deugd om vast te stellen dat we ondanks de crisis ons groeiritme kunnen aanhouden," zegt afgevaardigd bestuurder Dirk Peeters. "Voor 2010 mikken we op zo'n 20 miljoen euro omzet. Vooral de constante toepassing van nieuwe technieken in verwarming en koeling houdt ons stevig in het zadel." Een voorbeeld daarvan zijn de koelplafonds, waar de luchtbehandeling ingewerkt is. "Dit jaar hebben we daar zo'n 10.000 m2 van geplaatst," rekent Dirk Peeters. "Intussen is onze eigen engineering druk bezig om nieuwe toepassingen uit te dokteren." En zo kan Cooltech nu ook integrale koel- en verwarmingsprojecten aan, zoals recent nog bij Harvest Time Bakeries in Lommel. Het Alkense bedrijf nam overigens recent ook nog de Gentse branchegenoot De Noyette over.

Knelpuntberoep
Dé grote rem op de verdere groei van het bedrijf, is en blijft het gebrek aan technisch geschoold personeel. "Vele jaren geleden kwamen we in het nieuws omdat we een fles champagne beloofden aan iedereen die ons een nieuwe medewerker kon aanbrengen. Vandaag kampen we nog steeds hetzelfde probleem. We hebben al één van onze beste mensen vrijgemaakt om fulltime opleidingen aan jonge mensen te geven. En ook met de scholen hebben we afspraken gemaakt rond 'werkplekleren'. De scholieren kunnen in onze ateliers de praktijk leren, in de hoop dat ze nadien hier ook komen solliciteren."