Concentra diep in het rood

De mediagroep Concentra heeft vorig jaar een verlies geboekt van 18 miljoen euro. Het zware verlies is vooral toe te schrijven aan eenmalige kostenposten, zoals de stopzetting van de handelsdrukkerij Concentra Grafic en voorzieningen voor Typische Uitgaven (Nl). “2009 was een erg slecht jaar”, zegt directievoorzitter Marc Vangeel van Concentra. “Dat heeft vooral te maken met een aantal eenmalige kosten (de stopzetting van de drukactiviteiten van Concentra Grafic en afschrijvingen voor Typische Uitgaven), met de forse terugval in jobadvertenties en nationale reclame, en de crisis die zwaarder dan in ons land heeft toegeslagen bij onze activiteiten in Nederland”, vat hij de situatie samen. Onze mature media, zoals de kranten, Hebbes en de regionale tv, houden goed stand. De activiteiten in Nederland (Trompetter, Typische Uitgaven en TVL Nederland) leden zwaarder onder de crisis dan de activiteiten in Vlaanderen. De groepsomzet daalde 5 procent tot 228,9 miljoen euro. Door de slechte gang van zaken bij Concentra Grafic en de activiteiten in Nederlandg gaat het bedrijfsresultaat (ebit) 2,2 miljoen euro in het rood. “Al bij al waren die moeilijke omstandigheden voorzien, en waren de budgetten daaraan aangepast”, zegt Vangeel. Voor de herorientering van Typische Uitgaven staat 3,7 miljoen euro aan de kant.