Philip-Beckers

Crisis doet omzet fors toenemen bij eXago (Genk)

De één zijn dood, is de ander zijn brood… Bij zowat alle bedrijven betekent de economische crisis een flinke streep door de rekening, maar niet bij eXago in Genk. Het bedrijf dat op een klantvriendelijke manier de slechte betalers voor bedrijven opvolgt, ziet de omzet dezer dagen immers flink toenemen. “Als de crisis om zich heen slaat, merk je dat de betaaltermijnen verlengen, waardoor andere bedrijven dan weer in de problemen komen,” weet Philip Beckers, zaakvoerder van eXago. “Door de wanbetalers per telefoon of mail vriendelijk doch kordaat te verzoeken om hun facturen te betalen, slagen we erin om de termijnen gevoelig terug te dringen. Recent hebben we bijvoorbeeld bij een dochterbedrijf van Sita op 8 maanden tijd de gemiddelde betaalperiode van 91 dagen naar 60 teruggebracht. Het voordeel voor onze klanten is dat zij niet persoonlijk hun leveranciers moeten aanmanen, waardoor ze hun zakenrelatie intact houden.”

Dit businessmodel doet het uitstekend. “Inderdaad, want onze bedrijfsruimte is inmiddels veel te klein geworden, waardoor we zopas zijn verhuisd naar een nieuwe locatie in de gebouwen van Ewals in Genk,” zegt Beckers. “En omdat de crisis nog lang niet voorbij is, merken we nog steeds een toenemende belangstelling. Recent hebben we nog 2 grote contracten afgesloten, die ons voor 2013 opnieuw naar een omzetstijging van 20 procent zullen stuwen.”