DSC_0761-300×200-1

Diliën Metaalwerken investeert 2,6 miljoen

Het Houthalense familiebedrijf Diliën Metaalwerken (DMW) heeft zich voor de toekomst gewapend met de aankoop van enkele nieuwe machines. De investering voor de verdere automatisering van het machinepark bedraagt zowat 2,6 miljoen euro.

Diliën Metaalwerken bestaat al sinds 1941 en wordt vandaag geleid door Pierre Diliën en zijn echtgenote Marie Josee Gielen, die met hun drie dochters Els, Inge en Ann en hun partners, inmiddels ook de derde generatie hebben klaargestoomd voor het operationele management.

Doorheen de jaren heeft het bedrijf zich ontwikkeld in twee grote divisies. De Business Unit Staal vertegenwoordigt zo’n 60% van de omzet en richt zich op de industriebouw, bedrijfs- en kantoorgebouwen, winkelcomplexen, staalbouwwoningen, stalen buitenschrijnwerk, enzovoort. De overige 40% wordt vertegenwoordigd door de Business Unit Aluminium, waar buitenschrijnwerk uit aluminium wordt gemaakt. DMW werkt in opdracht van zowel de openbare sector (o.a. KU Leuven, NMBS,…) als de private sector (bouwfirma’s, bouwpromotoren, aannemers, particulieren,…).

“Voor onze staalafdeling hebben we een plaatbewerkingsmachine aangekocht,” vertelt Ann Diliën. “Het is zowat de grootste in België. Daarnaast hebben we plaats gemaakt voor een nieuwe boor- en zaagstraat, de snelste en langste in deze soort. Deze heeft ook een unieke contourmarkering op de 4e as. Samen zijn deze machines goed voor een investering van 1,8 miljoen euro. Beide toepassingen laten ons toe om de capaciteit te verhogen en onze klanten nog sneller te bedienen.”

Barcode
Ook in de divisie Aluminium staan 2 nieuwe krachtpatsers te blinken, die samen zo’n 800.000 euro hebben gekost. “De eerste is een zaagmachine om de raam- en deurprofielen automatisch op maat te zagen,” legt Els Diliën uit. “Vervolgens krijgt ieder profiel een barcode en gaat het vervolgens naar de nieuwe bewerkingsmachine om de nodige gaten en sleuven te boren en te frezen.”

De nieuwe technologie laat Diliën Metaalwerken toe om verder te groeien. “Tijdens de crisis hebben wij kunnen terugvallen op onze uitgebreide waaier van activiteiten, waardoor onze omzet toch is blijven stijgen,” zegt Pierre Diliën nog. “Ook nu kunnen wij ons beroepen op een goed gevuld orderboek. De investeringen moeten ons toelaten om dit niveau te kunnen aanhouden. Samen met mijn dochters en onze 65 medewerkers hebben we in ieder geval de juiste drive om een mooi vervolgverhaal voor ons bedrijf te schrijven.”