Discretie verklaart succes van e-apotheek

Sinds de wetgever zowat 1,5 jaar geleden het licht op groen heeft gezet om apotheken via internet uit te baten, is de opmars niet te stuiten. Het Tongerse Farmaline.be, één van de pioniers in het online aanbieden van voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgingsproducten, telt al meer dan 10.000 klanten. "We kennen van bij de start enkele duizenden bezoeken per dag en stellen een groei vast van 50% per kwartaal," zegt oprichter Lode Fastré. "Het assortiment hebben we op 2 jaar tijd uitgebreid van 1500 naar 15000 referenties. Ook in 2011 verwachten we een verdubbeling van het aantal bestellingen. In Nederland en Frankrijk kent men nu ook de weg naar onze apotheek." Farmaline engageert zich om bestellingen die voor 12u worden geplaatst, 's anderendaags thuis te bezorgen (in België).

Discretie
Deze gerichte klantenservice is volgens Lode Fastré een verklaring voor het succes. "Het is aanvullend op de klassieke apotheek een
extra dienst die gemak en tijdswinst oplevert. Ons cliënteel bestaat vaak uit mensen die minder mobiel zijn, drukke
zakenmensen of kersverse moeders die amper tijd vinden om een apotheek te bezoeken. Bovendien is discretie een belangrijke factor. Advies vragen over persoonlijke, intieme klachten is niet vanzelfsprekend in een drukke
apotheek. Bij communicatie via e-mail of telefoon verdwijnt de drempelvrees om te praten over onderwerpen zoals aambeien,
overgewicht of erectieproblemen."