Schermafbeelding 2024-03-20 om 21.29.42

Dit zijn dé snelste groeiers van Limburg:

Welke Limburgse bedrijven lopen het hardst weg van hun concurrenten? De Gazellen, die dit jaar als ambassadeurs naar voor worden geschoven zijn: Nexuzhealth (grote jongens), Dignify (medium size) en TransSchroyen (kleintjes).

De Trends Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die sterk en competitief zijn, en een positieve invloed op het ondernemersklimaat in hun regio hebben. Er wordt een rangschikking opgemaakt op basis van toegevoegde waarde in drie categorieën: kleine, middelgrote en grote bedrijven. De balansen van de voorbije vijf jaar worden daarna getoetst aan drie criteria: groei in toegevoegde waarde, groei in personeel en groei in cashflow. Het bedrijf dat het hoogste in de lijst voorkomt mag zich Trends Gazellen Ambassadeur noemen.

Bij de grote ondernemingen mag Nexuzhealth zich voor het eerst de Limburgse laureaat noemen. De joint-venture werd in 2016 opgericht door UZ Leuven en het Hasseltse IT-bedrijf Cegeka en combineert zo de jarenlange ervaring van beide organisaties in ICT en gezondheidszorg. Nexuzhealth is de Vlaamse marktleider in het creëren, implementeren en onderhouden van een gecentraliseerd elektronisch patiëntendossier (EPD). Vandaag werken al 39 Vlaamse ziekenhuizen en zorginstellingen met Klinisch Werkstation, het EPD van Nexuzhealth. Ook de patiënten vinden de weg naar de app, het platform waar elke patiënt van een aangesloten zorginstelling zelf gratis zijn dossier kan raadplegen. Zo telt het platform al 1,4 miljoen unieke patiënten. Door een duidelijke en sterke visie zag Nexuzhealth tussen 2018 en 2022 de bedrijfsopbrengsten toenemen van 4,2 miljoen tot 39,7 miljoen euro.

In de categorie van de middelgrote bedrijven staat Dignify op het hoogste schavotje. Het bureau uit Genk kende na de opstart in 2018 een sterke groei dankzij de focus op technologie om marketingdoelstellingen van klanten te bereiken. Dignify ontwikkelt software die data van consumenten analyseert en op basis daarvan, automatische, gerichte marketingcampagnes lanceert. Grote B2C-merken in binnen- en buitenland waren al na enkele maanden de vaste klanten van Dignify. Het succes bleef niet onopgemerkt in de sector. Externe investeerders namen het bedrijf over en staken het samen met twee andere marketingbureaus onder dezelfde paraplu genaamd ‘Customer Collective’, waar vanuit de noden van de eindconsument de juiste expertise wordt samengesteld om de marketinguitdagingen van de klant te beantwoorden.

De derde Trends Gazellen Ambassadeur in de categorie kleine bedrijven is transportbedrijf TransSchroyen uit Heusden-Zolder. Tegen de wil van zijn ouders richtte Dennis Schroyen in 2011 zijn eigen transportfirma op, gespecialiseerd in geconditioneerd- en koeltransport. Na een moeizame start wist het bedrijf jaar na jaar een mooie groei op te tekenen. Anno 2024 staan er zestien trekkers en veertien opleggers op de koer. Door telkens klanten te zoeken in toekomstgerichte sectoren weet TransSchroyen zich te onderscheiden van de concurrentie. Ook het behoud van het personeelsbestand en de zoektocht naar nieuwe chauffeurs vormen voorlopig geen probleem voor de onderneming uit Heusden-Zolder.

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg, dat de Trends Gazellen ondersteunt: "Het is bewonderenswaardig hoe Limburgse bedrijven zich weten te ontwikkelen en groeien, zelfs in economisch uitdagende periodes. Dit toont vastberadenheid en een voortdurende zoektocht naar kansen om de economie in Limburg te versterken. Om ervoor te zorgen dat deze groei blijft voortduren, is het essentieel dat we een ondernemingsvriendelijk klimaat bevorderen, waarin bedrijven alle nodige steun en kansen krijgen om te gedijen."