Portret-Belisol-45

Dochters en schoonzonen nemen Belisol over

Met trots en vertrouwen draagt Eugène Alen na 44 jaar zijn familiebedrijf Group A over aan zijn 3 dochters en schoonzonen. Hiermee start een nieuw hoofdstuk van de internationale ramenhandel, die gekend is van de merken Belisol en Kwadro.

De familie Alen heeft de tijd genomen om de familiale overdracht in goede banen te leiden. Eugène en Lieve Alen hebben hun 3 dochters Patricia, Isabelle en Anne-Sophie doorheen de jaren geïntroduceerd in diverse functies van de bedrijvengroep. Ook de 3 schoonzonen Nicolas Thiel, Michiel Odeurs en Maxim Van Roey zijn al geruime tijd betrokken, met elk hun verantwoordelijkheden. Vorig jaar werd nog voorzichtig gepolst naar een externe kandidaat-investeerder om via een minderheidsparticipatie de overdracht naar de tweede generatie financieel te faciliteren. Maar die piste is intussen verlaten, zodat Group A voor 100% in familiale handen blijft.

“Als je een externe partij aan boord haalt, gaan er automatisch andere belangen spelen”, weet Eugène Alen. “Voor de familie, het personeel, maar ook voor de klanten en leveranciers is het beter dat de aandelen in eigen rangen blijven. Zij zijn vertrouwd met de waarden en normen van ons bedrijf, kennen het concept en hebben veel vertrouwen in het huidige team. Dan is het belangrijk om zo weinig mogelijk te veranderen. En daarom de keuze voor de volledige overdacht aan mijn dochters en schoonzonen. Het bedrijf is in goede handen en klaar is voor een succesvolle toekomst.”

Group A telt momenteel zo’n 95 showrooms voor ramen en deuren in België, Nederland en Frankrijk. Er werken rechtstreeks én onrechtstreeks meer dan 1.000 mensen voor de onderneming. Qua cijfers wordt niet in omzet gesproken, maar wel in EBITDA (brutowinst), en die was met 5,2 miljoen in 2020 heel positief. Door de massale investeringen van particulieren in hun eigen woonomgeving tijdens corona, belooft ook 2021 een topjaar te worden voor Belisol en Kwadro. “Zo’n grand cru-jaar is de ideale springplank voor de opvolgers”, aldus Nicolas Thiel namens het overnemende zestal.
(Lees verder onder de foto)

(Eugène Alen, Patricia Alen, Axelle Henrard en Jozef Lievens)

Family Business Leader
De overdracht naar de volgende generatie bij Group A is voor Voka Limburg een schoolvoorbeeld van een succesvolle strategie voor economische continuïteit. “Er wacht Limburg de komende vijf tot tien jaar een tsunami aan bedrijfsoverdrachten”, weet Axelle Henrard van het Family Business Center bij Voka. “Bij 8 op 10 familiebedrijven in Limburg komt familiale opvolging steeds hoger op de agenda te staan. Dit succesvol doorvoeren is echter niet evident. Zo bereikt maar 4% van de familiebedrijven de 4e generatie. Voka Limburg zet dan ook op diverse manier in op de begeleiding van zowel de overnemers als de overlaters, zodat onze diepgewortelde ondernemingen in Limburg verankerd blijven en meer zekerheid bieden over de toekomst van onze lokale economie.”

Naast de trajecten NextGen of de specifieke Plato-groepen rond familiale opvolging, lanceert Voka Limburg samen met Jozef Lievens van het Instituut voor het Familiebedrijf nu het project Family Business Leader. “Daarin doorgronden we samen met de volgende generatie, de verschillende aspecten die nodig zijn om een familiebedrijf te runnen”, legt Jozef Lievens uit. “Owning, managing en governing. Elke deelnemer gaat ook zelf actief aan de slag om een toekomstplan uit te werken voor zijn eigen bedrijf, zodat op het einde van het traject, in februari 2022, iedereen naar huis gaat met een gepersonaliseerd actieplan dat meer garanties biedt op een succesvolle overdracht.”