ucll genk pop up

Echte winkels en events opzetten leert studenten ondernemen

Nog tot eind deze week kan je in het centrum van Genk 9 tijdelijke handelszaken bezoeken die zijn opgericht door studenten van hogeschool UCLL. De pop-ups doen goede zaken omdat hun aanbod complementair is met wat de 'vaste' winkels verkopen. Intussen leren de studenten wat ondernemen inhoudt, zowel op de werkvloer als via allerlei events, zoals het Business Event van het studietraject Marketing.

Het zijn de studenten van de richting KMO-management die sinds 15 maart producten en diensten aanbieden aan het Stadsplein, in de Molenstraat en Shopping 1. Er worden cocktails gemaakt, benodigdheden voor de auto verkocht, baarden getrimd, kopjes thee gezet, enzovoort. "We mogen nu al zeggen dat het een succes is", zegt Kim Plevoets, programmadirecteur van de UCLL. "Alle pop-ups zijn een goede aanvulling voor het winkelaanbod in Genk. De belangstelling is dan ook groot."

De studenten doen intussen heel wat praktijkervaring op. Dit moet hen helpen bij verdere studie- en beroepskeuzes. Zo zullen er zeker een aantal jongeren later met een eigen zaak starten. Hiervoor worden ze voortdurend geïnspireerd. Een mooi voorbeeld daarvan is het Business Event dat 5 studenten van de richting Marketing vorige week organiseerden. Voor 40 ondernemers, docenten en pop-up-collega's, werden er boeiende sprekers uitgenodigd en vormde een netwerkreceptie het kader voor ervaringsuitwisseling.

Bij UCLL worden studenten wel vaker gestimuleerd om werkervaring op te doen via de organisatie van concrete events. Zo zetten 5 studenten op 5 april een streekproductenmarkt op poten in het kasteel van Nieuwenhoven (Sint-Truiden). Zo kunnen bezoekers ontdekken wat lokale handelaars voor lekkers in petto hebben.