Chokri Steven Vandeput Pukkelpop

“Economische return van Pukkelpop is niet becijferbaar”

De lokale horeca, taximaatschappijen, materialenleveranciers,... ze pikken allemaal een stevig graantje mee van het muziekfestival Pukkelpop dat donderdag in Kiewit van start gaat. "Dit is voor Hasselt citymarketing van onschatbare waarde", zegt burgemeester Steven Vandeput.

De veiligheidsdiensten, pers en de Hasseltse burgemeester kregen woensdag in avant-première een rondleiding op de festivalsite van de organisatoren Chokri Mahassine en Patrick Breugelmans. Qua infrastructuur staat alles stevig op zijn poten en ook naar de programmatie toe, zijn er tal van innovaties.

Chokri wees op de keuze om specifiek op zoek te gaan naar lokale partners. Zo is na vele jaren Cristal de leverancier van het pilsbier. "We hebben erg veel positieve reacties ontvangen op de switch (van Maes, nvdr.) naar het bier uit Alken", aldus de organisator. "En niet alleen van de Limburgers, ook buiten de provincie zijn de Pukkelpoppers blij met deze verandering."

Naast de vele Limburgse leveranciers van onder meer veiligheids- en communicatievoorzieningen (The Safe Group), personeel (Itzu), tenten (Veldeman en De Boer) zijn er tal van lokale bedrijven die voor de (VIP-)catering instaan. Santi (pizza's), Osteria Cellini (Italian food), Atelier V (Full VIP-catering) of Ranieri (wijnen).

Burgemeester Vandeput is alvast heel tevreden met de kans die lokale bedrijven krijgen om als partner van Pukkelpop op te treden. "Er zijn heel veel ondernemers uit Hasselt die baat hebben bij het festival. Denk aan de taximaatschappijen, de supermarkten uit de buurt, enzovoort. Maar nog veel belangrijker is de positieve uitstraling die onze stad krijgt. Festivalgangers zullen met goede herinneringen aan Hasselt huiswaarts keren en later, eventueel met familie en vrienden, nog terugkeren om andere leuke activiteiten, het handelsgebeuren en de horeca te ontdekken. Vandaar bijvoorbeeld het 'voorfestival' PKP Downtown, waarbij bezoekers ons centrum kunnen verkennen. Het is voor ons citymarketing van onschatbare waarde. Daarom investeren wij als stadsbestuur ook intensief in de ondersteuning van Pukkelpop. Uitgedrukt in werkuren zijn er op jaarbasis 5 tot 6 mensen van ons fulltime hiermee bezig, en ook andere vormen van samenwerking steunen we actief. Duidelijk een win-winsituatie!"

(In de komende dagen brengen we traditioneel een reeks over Limburgse bedrijven die actief zijn op Pukkelpop).