Schoenhandelaar Euro Shoe uit Beringen wil in 2020 opnieuw winst maken. Die beweging is alvast goed ingezet, want het verlies van 6,4 miljoen euro op een omzet van 240 miljoen, is al een kwart minder dan een jaar voordien, zo leren de zopas gepubliceerde jaarcijfers van 2018.
Euro Shoe is de holding boven het merk Bristol. Het 100% familiebedrijf maakt een stevige transitie door. Het aantal merken werd stevig teruggeschroefd en gegroepeerd onder de naam Bristol. En ook in de bedrijfsstructuur werd schoon schip gemaakt. Begin dit jaar nam Elise Vanaudenhove de rol van CEO op en werd ook de rest van het management herschikt. Of die operatie succesvol is, zal nog moeten blijken uit de cijfers van 2019. Die van 2018 zijn alvast veelbelovend.
Waar de omzet nog met 4% daalde tot 240 miljoen (wat logisch is gezien het aantal winkels sterk verminderde), werd het verlies alvast teruggedrongen. De zwoele zomer van 2018 en de laatste financiële stuiptrekkingen van het Avance-tijdperk drukten het resultaat.
Elise Vanaudenhove (foto) maakt zich sterk dat het tij is gekeerd. Voor 2020 is het de ambitie om opnieuw met winst aan te knopen. Er moet met andere woorden nog 6,4 miljoen goed gemaakt worden op 2 jaar tijd. Daarvoor zal er nog verder gesaneerd worden door een aantal kleinere winkels te sluiten en verder op de kosten te besparen. Eens die doelstelling bereikt, wil Euro Shoe het aantal verkooppunten opnieuw verhogen.