Pb exportprijzen

Europower, Konings en Hammer kapen exportprijzen weg

Omdat export een erg belangrijke steunpilaar is in de Limburgse economie, reikt Voka Limburg elk jaar prijzen uit aan 3 bedrijven die als voorbeeld mogen dienen van een succesvolle exportstrategie. De eer is deze keer weggelegd voor Konings (grote jongens), Europower Generators (kleinere bedrijven) en Hammer-IMS (Young Potentials).

"Zelfs in woelige tijden blijft export een noodzaak”, zeggen voorzitter Karin Van De Velde en Cathérine Dreesen, directeur Internationalisatie en Innovatie bij Voka Limburg. "Daar veranderen de coronacrisis, Brexit of de verkiezingen in de VS niets aan. Daarom zetten we graag de mooie voorbeelden van exporterende bedrijven in de kijker."

Zoals daar zijn:

Konings nv, winnaar in de categorie voor middelgrote en grote ondernemingen’ (>50 miljoen omzet).
De jury: “Konings is uitgegroeid tot grote internationale speler. Hun dranken bereiken vandaag wereldwijd maar liefst 100 miljoen consumenten. Onder de vleugels van CEO Joris Brams blinkt Konings meer dan ooit uit in hun exportstrategie. Vandaag realiseren ze reeds 80% van hun omzet uit export. Ze richten zich eveneens op opkomende markten, bv. Zuid-Oost Azië, en zijn met een slimme verspreiding van productiesites eveneens voorbereid op de aankomende (harde) Brexit.”

Europower Generators, winnaar in de categorie ‘Kleine ondernemingen (<250 werknemers en <50 miljoen omzet).

“Zaakvoerders Luc en Yves Heylands zijn al sinds het begin internationaal actief. Daarin tonen ze zich uiterst wendbaar. Om in te spelen op plots veranderende economische en politieke verhoudingen, die het internationaal ondernemen vandaag jammer genoeg kenmerken, hebben ze hun exportstrategie aangepast. Vandaag heeft de onderneming nog steeds oog voor zoveel mogelijk afzetmarkten met een uitgebreid distributienetwerk, maar wordt nu ook ingezet op verdieping binnen bepaalde markten en doelgroepen om duurzame groei te realiseren.”

Hammer-IMS, winnaar in de categorie ‘Young Export Potential’.
“Als high-tech machinebouwer met focus op nichemarkten (textiel, plastics en nonwovens) was export voor Hammer-IMS onmiddellijk een must. Als echte Born Global haalde de Hasseltse onderneming haar eerste commerciële successen niet in eigen land, maar wel in Duitsland, Frankrijk en de VS. Intussen wordt nog steeds meer dan 80% van de omzet gerealiseerd uit export. De jury was onder de indruk van de visie en strategische aanpak van Hammer-IMS."