THV arbeidsmarkt

Geen materialen en geen personeel: bedrijven aan alarmbel

Gigantische toeleveringsproblemen (bij 70%) en een chaos op de arbeidsmarkt (bij 68%) zijn de belangrijkste obstakels die de groei van onze economie afremmen. Hoewel het pré-coronaniveau in Limburg in zicht is, en zowel de export als het aantal starters nooit geziene toppen scheren, is Voka Limburg ernstig bezorgd over een aantal negatieve evoluties.

Uit de maandelijkse conjunctuurbarometer blijkt duidelijk dat de Limburgse economie de bittere coronapil bijna heeft verteerd. De steile opmars die medio vorig jaar werd ingezet, bereikt vandaag een hoogtepunt dat vergelijkbaar is met eind 2018. Toch wordt de opwaartse trend nu bruusk afgebroken. Johann Leten van Voka Limburg ziet een aantal belangrijke oorzaken:

- "De wereldwijde relance van de economie zorgt voor een groot tekort aan grondstoffen. Hierdoor lopen de wachttijden op en stijgen de prijzen gigantisch. Maar liefst 70% van alle bedrijven die voor hun business materialen en afgewerkte producten toegeleverd krijgen, kampt momenteel met problemen. Vooral het feit dat ze de fors gestegen prijzen niet zomaar kunnen doorrekenen aan hun klanten, baart hen enorme kopzorgen."

- Een tweede bekommernis is de krapte op de arbeidsmarkt. Een Voka-enquête wijst uit dat 68% van onze bedrijven grote moeite heeft om mensen aan te trekken. "Nu de economie op kruissnelheid geraakt, worden er veel vacatures uitgeschreven, maar er zijn geen mensen te vinden om ze in te vullen", aldus nog Leten. "Het aantal werkzoekenden loopt fors terug. Er zijn best nog wel wat mensen in tijdelijke werkloosheid, maar die zijn niet beschikbaar als vers arbeidspotentieel. Uiteraard moeten die tijdelijke werklozen wel 70% van hun loon blijven ontvangen, zonder dat er inkomsten tegenover staan, en dat zorgt voor liquiditeitsproblemen."

- Nog een reden: in bepaalde sectoren is het nog steeds kommer en kwel. "Niet alleen het toerisme en de horeca moeten nog op gang komen, maar ook in de autoverkoop gaat het bijvoorbeeld slecht", weet Johann Leten. "Zowel de personenwagens als de bedrijfsvoertuigen vertonen een neerwaartse trend."

Gelukkig zijn er ook tekenen van beterschap. "Met 1.101 starters in de maand april, zet Limburg een absoluut record neer. Ook in maart groeide het aantal nieuwe ondernemingen gestaag. Een teken dat het stijgende consumentenvertrouwen ook starters inspireert. Het is duidelijk dat corona veel mensen heeft doen nadenken over een eigen onderneming, en dat ze nu eindelijk die stap durven wagen."

En ook de export stijgt opnieuw sterk. "Zowel in exportwaarde als in aantal transacties gaat het sterk crescendo", stelt Leten vast. "En ook de toekomst oogt positief. We weten uit het verleden dat de export vaak de motor is van de Limburgse economie, en dat is dus goed nieuws.

"Begrip voor leveranciers!"
Als conclusie lanceert Leten nog een oproep: "We vragen van iedereen wat pragmatisme bij de uitvoering van de contracten. De problemen op vlak van toelevering zorgen overal voor vertragingen en prijsstijgingen. Aan de zijde van de klant dient waar mogelijk begrip te worden opgebracht voor deze moeilijke situatie. En dan kijk ik ook naar de overheid, die vaak langlopende contracten met onze bedrijven heeft afgesloten, en in deze uitzonderlijke en tijdelijke situatie, best wat flexibiliteit en compassie aan de dag mag leggen in plaats van rigide vast te houden aan de contracten die lang geleden werden opgesteld."