voka export vincent catherine

Geen schrik van corona: Limburgse export gaat hard

Meer dan een kwart van de Limburgse ondernemers plant, ondanks de coronacrisis, méér in te zetten op export. Dat blijkt uit onderzoek van professor Pieter Vandekerkhof en onderzoeker Maarten Colson van de UHasselt. Het aantal oorsprongscertificaten voor Limburg lag in de eerste maand van 2021 alvast hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. “Het is hoopgevend dat onze ondernemers zich niet laten afschrikken door de huidige pandemie", zegt Cathérine Dreesen, directeur Internationalisatie van Voka Limburg.

We moeten u niet vertellen dat de coronacrisis de wereldhandel sterk onder druk heeft gezet. Net daarom zijn de vaststellingen van Vandekerkhof en Colson zo opvallend. Want noch de economische terugval, noch de aanhoudende onzekerheid, zorgen ervoor dat de Limburgse ondernemer zijn exportplannen laat varen. Maar liefst 27% van de bedrijven zegt meer te zullen inzetten op export. Bij de scale-ups ligt dit aandeel zelfs op 43%. “De economische impact van deze crisis is enorm, maar het ondernemerschap blijft groot”, aldus professor Vandekerkhof. “Want ook de goesting om nieuwe vennootschappen op te starten blijft intact. De exporthonger kadert dan weer in een bredere veranderingsbereidheid van het eigen businessmodel. Hoopvolle signalen die nu verder versterkt moeten worden in het relancebeleid.”

De resultaten worden nu ook ondersteund door de naakte cijfers. Vorig jaar daalde het aantal oorsprongscertificaten en de goederenwaarde ervan met respectievelijk 4,6 en 12,6%. “We zien nu dat we in februari voor het eerst zowel meer oorsprongscertificaten als een hogere goederenwaarde laten optekenen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het tij lijkt dus te keren en dat is goed nieuws met het oog op een krachtige relance,” stelt Dreesen.

"80% voor buitenland"
Eén van de ondernemers die hard blijft inzetten op export, is Vincent Van Baelen, CEO van Indupack in Lommel. “Vanaf 2014 hebben we ieder jaar een omzetgroei gekend van 20 tot 30%", zegt hij. "Momenteel bedraagt die meer dan 10 miljoen euro. Voor ons is export erg belangrijk, omdat 80% bestemd is voor de buitenlandse markt. Zo zijn we Europees marktleider in plastic rijplaten. Die zijn goed voor 70% van onze business, daarnaast maken we ook plastic pallets en kunststof tuinpalen. Het succes houdt aan, corona of niet. Daarom hebben we vorig jaar nog een nieuwe hal in gebruik genomen, waardoor de stockruimte meer dan verdubbelde. We hadden 1.250 m2 beschikbaar en met het nieuwe gebouw is er nog eens 2.000 m2 bijgekomen. Een lijn die we hopen door te trekken, en dit door ons exportvolume verder op te drijven.”