Gevecht om de klanten van failliete Solar Living

De zowat 15.000 gedupeerden van het faililet verklaarde Solar Living (Solar Total) worden bestookt met mails en brieven voor een nieuw service- en verzekeringscontract voor hun zonnepanelen. Maar die komen niet van Soleco uit Opglabbeek, die het klantenbestand van de curator heeft overgenomen. Zijn de vorige eigenaars van Solar Living weer op pad?

bob geerkensCEO Bob Geerkens krijgt er zowaar grijze haren van. "Hoewel we na een veiling door de curator het klantenbestand hebben gekocht, en bijgevolg de enige zijn die recht heeft om een wettelijk voorstel te doen, duiken er van overal figuren op die toch trachten om gedupeerde klanten -zogezegd ter goeder trouw- te helpen," aldus Geerkens (rechts op foto). "Zij kunnen die oude verzekeringscontracten gewoon niet overnemen. Daarbij wordt vooral de agressieve politiek gehekeld van een firma die Solar Technique heet en onder meer door de naam verwarring zaait (als kruising van Solar Total en Soleco Technics, de wettige overnemer). Maar ook andere kapers op de kust zien hun kans schoon om de ontredderde klanten in te lijven.

Dat de klanten van het failliete Solar Living bestookt worden met mails en brieven van het Nederlandse Solar Technique, is op zijn minst vreemd te noemen. Het klantenbestand is door de curator namelijk alleen aan de wettige koper gegeven. Maar...
Op zijn website vemeldt Solar Technique dat het voor België werkt vanuit de Kiewitstraat 179 in Hasselt. Op dat adres is de bvba S&P Construct gevestigd. Dit bedrijf van Nathalie Schouterden en Ben Peeters, die overigens op hetzelfde adres wonen als de vennootschap S&P Construct, is ook actief in de zonnepanelen. Op 10 april schreven we hier al een artikel over (lees hier).

Kwalijk geurtje
Raar genoeg presenteerde Nathalie Schouterden zich eerder via deze website aan de gefailleerde klanten van Solar Living via nog een ander bedrijf, Dynamic Solutions. Ze schreef hier op 7 december, een dag na de uitspraak van het faillissement: "Als Country Manager mocht ik het bedrijf Solar Living (Solar Total) tot de top brengen in 2009. Wel in 2012 pak ik de draad weer op en gaan we verder bouwen! Wij, Dynamic Solutions, zullen in de komende dagen met een concreet plan komen voor de meer dan 15.000 klanten." Is het klantenbestand met het vertrek van Schouterden misschien al mee overgegaan? Of doet S&P of Dynamic Solutions dienst als stroman voor de voormalige eigenaars van Solar Living?

Bij S&P Construct was woensdag enkel een antwoordapparaat (met Hollands accent) bereikbaar. Curator Patrick Bussers waarschuwde eerder al voor "partijen die buiten de juridische procedure de gedupeerde klanten trachten te benaderen".
Strikt onwettelijk is de handelswijze van Solar Technique en S&P Construct misschien niet. Maar er hangt toch een kwalijk geurtje aan.

Oplossing
Intussen heeft Soleco wel een sluitende oplossing gevonden. "Wij hebben via onze vennootschap Soleco Technics nu een hele juridische en administratieve molen moeten doorworstelen, waardoor het even heeft geduurd om een sluitend voorstel te kunnen formuleren," aldus nog Bob Geerkens. "We kunnen bij problemen aan de installaties tussenkomen voor een bedrag tot 3.500 euro. De vrijstelling (franchise) bedraagt 75 euro." Daarnaast heeft Soleco ook een akkoord gesloten met Yaper en Aspider, om de monitoring van de installaties te kunnen overnemen (zodat ook de klanten de prestaties van hun zonnepanelen kunnen volgen via een webportaal)." Eind goed, al goed?

D.C/K.Me