ABN BIlzen

Glas wijn bij het eten? Een Hollander snapt dat niet!

Als tweede van de Belgisch-Limburgse ondernemers die graag zaken doen in Nederland, komen Jo Nelissen en Rosaline Wijnen van klimatisatiebedrijf ABN uit Bilzen aan de beurt. Ook zij tekenen present op 24 oktober voor het event Bruggen Bouwen in Kanne, waar je overigens nog steeds voor kunt inschrijven.

Jo en Rosaline zijn al jaren grensoverschrijdende ondernemers, die de opportuniteiten van business bij de buren heel goed beseffen. "Zo haalden we in juni nog een order van 2,7 miljoen euro binnen voor de bouw van cleanrooms in Nederland", zeggen ze. "Een succes dat natuurlijk niet vanzelf komt. Je moet durven investeren in het doorgronden van de lokale markt."

En dan stel je vast: “Nederlanders zeggen meteen waar het op staat. Ze zijn meer open. Een Belg zegt al snel ‘wij bekijken of een samenwerking erin zit’ terwijl hij weet dat het niets wordt. Als ik een tip kan geven aan collega-ondernemers dan is het wel dat ze directer moeten communiceren. Bij ons verloopt ook altijd alles 'via via' om iets te bespreken, terwijl je maar naar een Nederlands bedrijf moet bellen en al meteen de CEO of beslissingnemer te spreken krijgt”, weet Rosaline Wijnen, CEO van ABN.

Een glas wijn maakt volgens Jo Nelissen een verschil in Nederland. “Met uitzondering van Maastricht en omstreken, maar zeker in Eindhoven en noordelijker bestaat er geen lunchcultuur. Dat je ’s middag gaat uit eten en daarbij nog een glas wijn drinkt, begrijpen ze niet. In België gaan we al snel pro-actief 'eentje drinken' met de klant. Niet bij onze noorderburen. Dat gebeurt er pas als het contract getekend is. Wat me eveneens opvalt en kansen biedt, is dat Belgen over de grens het imago hebben van timide en heel eerlijk te zijn. Niet onbelangrijk. Wij kunnen sneller grensoverschrijdende zaken doen dan andersom. Veel Belgen zijn voorzichtiger om met Nederlanders in de boot te stappen omdat ze iets te vlot zijn.”

Niet gierig
Wijnen en Nelissen kieperen het clichébeeld dat Nederlanders gierig zijn de vuilnisbak in. “Zij kijken meer naar de 'lifecyclecost', terwijl Belgen vooral aandacht hebben over wat het mij nu, op dit moment, gaat kosten. Daardoor durven Nederlanders een hogere aankoopprijs betalen. Ook het circulaire, ecologische verhaal leeft veel meer in Nederland. Op dat vlak staan ze verder. Wij leasen er intussen zelfs propere lucht. Het is een echt handelsvolk. Niet voor niets dat de Oost-Indische Companie al zo succesvol was”, besluit Nelissen.