Nieuws Limburg Stories “Deelname aan tv-show heeft deuren geopend”
Limburg

“Deelname aan tv-show heeft deuren geopend”

Het is precies 10 jaar geleden dat de Lanakense ondernemer Bert Vissers aan de haal ging met de allereerste PHL Laptop Award. Hiermee bekroonde Hogeschool PHL (nu PXL) ondernemers die uitblinken in digitale toepassingen. Vandaag is de 38-jarige Vissers nog steeds een gepassioneerd digitaal ondernemer. Eentje die de evolutie van de technologie omarmt en hiermee telkens nieuwe projecten op de rails zet.

In 2011 vierde de toenmalige Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) een belangrijk lustrum. Het was de 10de verjaardag van hun huisslogan ‘Hogeschool met de laptop’ en net daarom werden de Laptopawards uitgereikt. Met als grote winnaar: Bert Vissers, afkomstig uit Munsterbilzen. Hij werkte eerst als webdeveloper voor Elitech en i-City en mocht daarna zijn webkunsten botvieren bij Bivolino. Daar ontwikkelde hij een applicatie waarmee klanten online hemden op maat konden configureren en bestellen. Dit bleek al snel een internationaal succes te worden. De software werd ook doorverkocht, onder meer aan de bekende keten Marks & Spencer.

“Wie blijft vernieuwen en verrassen, ziet telkens grotere dingen op zich afkomen.”

Bert Vissers

“Na die award ging het snel”, blikt Bert Vissers terug. “Het winnen van de PHL-award in combinatie met mijn deelname aan Topstarter (de realityreeks rond ondernemen in Vlaanderen, red.) zorgde ervoor dat iedereen mij op straat herkende. Het feit dat iedereen wist waar ik mee bezig was en hoe gedreven ik was, heeft wel deuren geopend.”

Bert ging werken als Application Engineer voor KBC en besloot daarenboven om zijn eigen webshop FoodBelgium.com te lanceren. “Het is een webplatform voor streekproducten waarmee boeren en lokale voedingsproducenten makkelijk de eindconsument kunnen bereiken. Daarnaast ben ik mijn opgebouwde expertise op vlak van e-commerce gaan aanbieden via Webshopcompany.be, waarmee ik samen met mijn team, webprojecten realiseer op basis van vooruitstrevende technologie als artificiële intelligentie, automatische marketingtools, big data, enzovoort. Al die activiteiten lopen gewoon naast elkaar. ‘Gas geven’ als ondernemer is en blijft een constante. Zo werk ik steeds met drie laptops tegelijk. Eentje voor elk project.”

Durven pivoteren
“Ondernemerschap is eigenlijk niet zo moeilijk”, gaat Vissers verder. “Je moet eerst in jezelf geloven en dan is het een kwestie van doen en dingen voor elkaar krijgen. En van de ontwikkelingen in de sector op de voet te volgen. Zeker in de digitale wereld, waarin alles razendsnel verandert. Dat vereist een zeer wendbare organisatie en een groot aanpassingsvermogen. Levenslang leren blijft aan de orde. Ik denk dat de kracht van ons bedrijfje altijd juist is geweest om tijdig te durven pivoteren en kansen heel gretig te pakken. We blijven continu vernieuwen en verrassen. Zolang je continu nieuwe kansen krijgt, wil dat zeggen dat de ruimte groeit en dat er grotere dingen op je afkomen. En zo blijf je relevant en ‘on top of the league’.”