Infrax moet meer sociale klanten bedienen

Met een omzet die in 2009 nog 255 miljoen euro bedroeg, is de Limburgse tak van de intercommunale Infrax (het vroegere Interelectra) ook na de liberalisering van de energiemarkt nog steeds één van de grootste ondernemingen in de provincie. "Onze omzet is afhankelijk van het stroom- en gasverbruik, maar ook van de taken die we erbij nemen of afstoten," legt directeur communicatie Jos Liebens uit. "We worden betaald voor het gebruik van onze netwerken voor elektriciteit, gas en riolering. Kabeldistributie doen we niet meer sinds we dat aan Telenet hebben overgelaten. Nieuwe taken zijn de verplichte acties rond rationeel energieverbruik, die we vroeger op vrijwillige basis deden. En dan is er het steeds toenemende aantal 'sociale klanten', die door de energieleveranciers worden afgestoten. Klanten die voor hen niet interessant zijn, bijvoorbeeld door betalingsproblemen, komen bij ons terecht. Hun aantal neemt elk jaar toe. Vandaag bedienen we in Limburg zowat 13.000 sociale klanten voor elektriciteit en 6000 voor gas. Voor hen doen we dus de integrale dienstverlening zoals Interelectra dat vroeger voor alle Limburgers deed."

Ondanks het afstoten van de aan- en verkoop van energie aan spelers zoals Luminus, zit Infrax dus zeker niet stil. "Een nieuwe activiteit is ook het studiewerk en de uitvoering rond rationeel energiegebruik in de Limburgse gemeentelijke gebouwen," zegt Jos Liebens nog. "De gemeenten zijn onze partners, dus is het logisch dat we voor hen een aparte dienstverlening uitbouwen."

Momenteel werken er nog zo'n 700 mensen voor de intercommunale, die ook nog steeds de aansluitingen, meteropnames en het oplossen van storingen verzorgt. "En vergeet niet de talrijke onderaannemers die we iedere dag massaal aan het werk zetten," besluit de woordvoerder.