itzu persprijs

Itzu is meest mediagenieke onderneming

De Limburgse Persprijs, een onderscheiding die het bedrijf bekroont dat het allerbeste met de pers communiceert, gaat dit jaar naar de HR- en facilitaire dienstengroep Itzu. De onderneming van Louis Kemps, Koen Janssen en Luc Lormans mag zich de opvolger noemen van Nelissen Steenfabrieken en blijft nipt H.Essers en Alk Reismakers voor.

Al sinds 1997 bekroont Voka Limburg een onderneming of organisatie voor hun communicatie met de pers. "De vakjury onder het voorzitterschap van Dominiek Claes (Chef Economie Belang van Limburg) bestaat verder uit Dirk Billion (TVL), Kurt Meers (Made in Limburg), Dirk Reynders (Radio 2) en Hervé Van de Weyer (Opleidingshoofd Communicatiemanagement Hogeschool PXL)", legt directeur Marketing en Communicatie bij Voka, Manon Beerten, uit. "Zij kozen vorig jaar het bedrijf Nelissen Steenfabrieken als winnaar vanwege hun duidelijke, snelle en accurate communicatie. Ook dit jaar kwam de vakjury tot drie genomineerden: reisspecialist Alk Reismakers, logistieke dienstverlener H. Essers en HR- en facilitaire dienstengroep Itzu."

“Het afgelopen jaar werden communicatiespecialisten voor het tweede jaar extra op de proef gesteld. Communiceren in tijden van crisis, waarbij persconferenties of persmomenten niet altijd mogelijk zijn, is geen evidente praktijk. Het is hoe dan ook essentieel om vlot te blijven communiceren, zowel intern als extern”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg.

Maar er kan maar één de winnaar zijn. En die eer was dit jaar weggelegd voor de HR- en facilitaire dienstengroep Itzu. “Ook dit jaar konden we niet om de coronacrisis heen”, zegt jurylid Hervé Van de Weyer. “Heel veel medewerkers van de Marketing- en Communicatie-afdeling hebben zich moeten dubbelplooien om de richtlijnen van de overheid om te zetten naar hun dagelijkse praktijk. Dat alleen al was én is een uitdaging. Op zo’n momenten is het niet altijd evident om ook de communicatie naar de pers te verzorgen. Itzu combineert die duidelijke communicatie naar de pers met een doordachte communicatiestrategie via de andere mediakanalen. En dat is noodzakelijk. De communicatie naar de pers gaat hand in hand met de communicatie via andere kanalen naar alle stakeholders. Itzu communiceert goed over zijn groei en overnames, en de arbeidsmarkt. Vooral in de sector van personeelsrekrutering is het bovendien erg creatief op sociale media, met filmpjes en andere aandachtstrekkers.” Ook de permanente beschikbaarheid van het topmanagement om vragen van de pers asap te beantwoorden, werd door de jury als een enorme plus ervaren. Itzu weet dat perscommunicatie een werk van lange adem is, waarbij de relaties moeten opgebouwd en onderhouden worden. Dat heeft zeker in hun voordeel gespeeld.

"Vanuit Itzu zijn we enorm fier met deze erkenning van de mediaspecialisten voor de communicatie naar onze mensen en klanten toe", zegt Kristien Moelans, marketingmanager bij Itzu en bezieler van de perscommunicatie. "Uiteraard wil ik ook de andere genomineerden feliciteren, maar zeker onze communicatiemensen ook heel erg bedanken: teamwork makes the dream work. Een tip? Blijf zeker dicht bij je eigen merkwaarde, blijf trouw aan je eigen merk. Wees positief maar blijf steeds consistent. Snelheid, wendbaarheid en transparantie zijn erg belangrijk." Zo is dat...