Kwart minder aanbestedingen in Limburgse bouw

Het aantal openbare aanbestedingen is in de eerste helft van het jaar in Limburg met 27 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de Confederatie Bouw Limburg. Limburg doet het in verhouding een pak minder slecht dan de andere Vlaamse provincies, waar de aanbestedingen nog sterker zijn teruggelopen.

De Limburgse aannemers voelen steeds meer de besparingen die door de steden en gemeenten worden doorgevoerd. In de eerste helft van het jaar schreven Limburgse steden en gemeenten 116 aanbestedingen uit. Dat was een daling van 27 procent ten opzichte van 2012. Toen werden 158 openbare aanbestedingen uitgeschreven. Natuurlijk was 2012 een verkiezingsjaar, maar ook ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2011 zien de aannemers de aanbestedingen van Limburgse steden en gemeenten met 19 procent dalen. Vergeleken met andere Vlaamse provincies doet Limburg het niet eens zo slecht. Voor heel Vlaanderen is er een daling van het aantal gemeentelijke en stedelijke aanbestedingen met 39 procent. Vlaams-Brabant spant de kroon met een daling van 45 procent.

Rik MondelaersCentrumsteden
De cijfers worden bevestigd door een enquête bij de aannemers. “Daaruit blijkt dat 61 procent van de aannemers een daling van het aantal openbare aanbestedingen vaststelt,” aldus Rik Mondelaers van de Confederatie Bouw Limburg. “Maar liefst 27 procent van hen constateert een daling van minstens 20 procent.” De Confederatie vergeleek ook de Vlaamse centrumsteden en ook hier houden de Limburgse centrumsteden Genk en Hasselt relatief goed stand. In Hasselt is er een daling van het aantal openbare aanbestedingen met 10 procent, in Genk is er een status quo.

Volgens Rik Mondelaers is de bouwsector hoe dan ook bereid om samen met de gemeenten te zoek naar oplossingen om dringende projecten toch uit te voeren. “De formule van ‘publiek-private samenwerking’ kan ook voor kleinere projecten een oplossing bieden.”

Marino KeulenVlaams parlementslid en burgemeester van Lanaken Marino Keulen (Open Vld) stelt voor om kleine aannemers in te schakelen als onderaannemer voor grote wegenwerken. Hij heeft in die zin ook aan minister van Openbare Werken Crevits een parlementaire vraag gesteld. “Het zijn immers vooral kleine wegenbouwers die getroffen worden. Op die manier zouden autosnelwegen en gewestwegen sneller in orde gebracht kunnen worden.”