NicoLien3

Lien Verwimp en Nico Mullens schieten uit de startblokken

Daymaker is een start-up van Limburgse bodem die een slim platform voor reislustigen heeft opgezet. Aan de hand van je profiel als citytripper, gastronoom, kunstliefhebber of wat dan ook, krijg je heel praktische tips van gelijkgezinde collega-reizigers. Het jonge bedrijf van reisblogster Lien Verwimp en architect Nico Mullens is deze week operationeel geworden.

“Reviewsites als Tripadvisor, Instagram, reiswebsites of blogs hebben met elkaar gemeen dat ze onpersoonlijke, vluchtige of onoverzichtelijke reisinspiratie bieden", zegt Nico Mullens, co-founder van Daymaker. “Iedere keer als ik op vakantie vertrok raakte ik gefrustreerd omdat de vakantietips die ik online terugvond heel gefragmenteerd waren of totaal niet aansloten bij hoe ik graag reis. En ik dacht: waarom bestaat er geen app waarop je alle tips over een bepaalde bestemming gecentraliseerd terugvindt en je de informatie krijgt aangereikt op basis van je eigen reisprofiel? Als ik mensen uit mijn omgeving aansprak, bleek dat ik niet de enige was die hier tegenaan liep. Uit die behoefte is dan het idee ontstaan om zelf een platform te ontwikkelen dat hierop een antwoord kan bieden. Enter Daymaker.”

Daymaker is opgevat als een 'two-sided platform', wat betekent dat bezoekers zowel tips kunnen zoeken als zelf delen. In beide gevallen is het nodig om een profiel aan te maken, waarin je aangeeft wat jouw reisvoorkeuren en interesses zijn. Op die manier ontvang en deel je alleen informatie met mensen die een gelijkaardig reisprofiel hebben. Dit kan gaan van een restaurant, over een daguitstap tot een volledig uitgestippelde vakantie. De ontwikkeling van het digitale platform en de veilige dataverwerking ligt in handen van het Limburgse bureau Wisemen (Appwise).

Op dit moment kan je al zo’n 150 trips terugvinden op Daymaker. “Maar tegen eind dit jaar moeten dat er wel 10.000 zijn en zo'n 30.000 gebruikers”, zegt de andere co-founder, Lien Verwimp. “Daarom spreken we in deze opstartfase actieve reizigers aan om zoveel mogelijk content aan het platform toe te voegen. Denk dan bijvoorbeeld aan reisbloggers en influencers die de wereld rondreizen voor hun job. Voor hen kan Daymaker een aanvulling zijn op hun reeds bestaande kanalen. Via die kanalen proberen we vervolgens hun reislustige volgers aan te spreken om hetzelfde te doen. Daarnaast voorzien we ook de mogelijkheid aan reisorganisaties en toeristische diensten om een businessprofiel aan te maken, zodat ook zij hun tips kunnen toevoegen aan het platform. Zo is Visit Limburg nu reeds een partner en vind je hun leukste vakantietips over Limburg op het Daymakerplatform terug.”

Met de steun van Vlaio

Dat Daymaker potentieel heeft is alvast ook Vlaio (Vlaams Agentschap Ondernemen en Innovatie) niet ontgaan. Zij keerden het platform een starterssubsidie van 50.000 euro uit voor de verdere ontwikkeling en verfijning van de technologie achter het systeem. Vooral het matchmaking potentieel dat het platform biedt, bleek bij de toekenning van doorslaggevende aard te zijn.

“Onze combinatie van 'user generated content' en matchmaking is inderdaad vrij uniek”, zegt Nico Mullens. “De software en technologische innovatie kan op dit vlak nog fijnmaziger. De verdere ontwikkeling hiervan is een van onze voornaamste prioriteiten. Naast schaalvergroting en internationalisering. Vandaar dat we ook openstaan voor extra investeringen uit de private sector, van mensen die net zoals ons geloven dat we met Daymaker een unieke positie op de markt kunnen verwerven.”

Wie zelf graag een profiel wil aanmaken op Daymaker en zijn leukste reistips wil delen kan terecht op deze link.