Limburg roeit tegen toeristische tendensen in

De toeristische sector in Limburg blijft groeien. Van alle provincies is Limburg de enige provincie die voor de eerste helft van 2016 een stijging laat optekenen. Dat blijkt uit cijfers van Toerisme Vlaanderen. “Met een toename van 3,5% in het aantal overnachtingen presteert onze verblijfssector in Limburg uitstekend en wordt onze reputatie als geliefde vakantieregio bevestigd,” zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Met 5% meer aankomsten, 3,5% meer overnachtingen en zelfs 4,9% meer overnachtingen als alleen de buitenlandse bezoekers worden geteld, is Limburg dus de enige stijger in Vlaanderen. De eerste 3 maanden van 2016 lagen deze cijfers zelfs nog hoger, maar de zware regenval en overstromingen in mei en juni hebben natuurlijk ook gevolgen gehad voor de toeristische sector in Limburg. Uit de sectorbevraging tijdens en na de zomer blijkt echter dat onze regionale logies-, attractie- en horeca-uitbaters zich snel hebben kunnen herstellen.

igor philtjens“Het is een trend die we doortrekken,” aldus gedeputeerde Igor Philtjens. “Na enkele jaren van lichte daling, kenden we in 2014 opnieuw een stijging van onze overnachtingscijfers, in 2015 waren we in Vlaanderen de grootste stijger en op basis van de recente cijfers is dat in 2016 opnieuw zo." Hij looft de ondernemers die hier mee verantwoordelijk voor zijn. “Dat we tegen de negatieve stroom ingaan, is een beloning voor de vele inspanningen van de publieke en private sector in onze provincie. De afgelopen jaren hebben we samen hard gewerkt aan de kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van ons aanbod. We mogen trots zijn op onze dynamische en gastvrije ondernemers. Maar we moeten realistisch blijven; dat gebeurt ook in andere regio’s. Toch is deze stijging geen toeval. In 2014 implementeerde Toerisme Limburg een nieuw samenwerkingsmodel. Waar vroeger de middelen versplinterd werden ingezet, kunnen we ze nu bundelen. Het resultaat was een communicatie-offensief, zowel in België als in de Euregio, dat geen enkele regio ons kon nadoen. Onze slagkracht is verdubbeld en ons toeristisch aanbod bereikt een veel groter potentieel doelpubliek.”

De stijgingen komen uit zowel België (2,3%), Nederland (7,2%) als Duitsland (5,8%), het doelgebied waar Toerisme Limburg op actief is en promotie voert. “We mogen nu zeker niet op onze lauweren rusten en moeten dit momentum vastnemen,” zegt Igor Philtjens. “Deze cijfers geven ons alleen maar meer vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan. Wij moeten als overheid verder blijven faciliteren, zodat ondernemers kunnen ondernemen en voor tewerkstelling zorgen. Binnen enkele weken komen we samen met de volledige toeristische sector om de samenwerkingsmogelijkheden en campagnes voor 2017 voor te stellen zodat we ook volgend jaar zulke positieve resultaten kunnen behalen. Toerisme is en blijft een belangrijk speerpunt van de Limburgse economie, dat is nu eens te meer bewezen.”