Limburgse bouw en automobiel richting dipje

De economische activiteit in de provincie Limburg draait nog steeds op volle toeren. Cijfers uit de conjunctuurbarometer van Voka Limburg geven aan dat de bedrijvigheid nooit hoger was in de afgelopen 5 jaar. Toch zijn er ook tekenen van verval in de komende maanden. Waar de export, het aantal starters en het toerisme goed scoren, ziet de toekomst er voor de bouw en de automobielsector minder rooskleurig uit.

ellen olislagersVooreerst het goede nieuws: het aantal starters in Limburg blijft hoge toppen scheren. Zoals het er nu voor staat, zal in 2016 het record van vorig ruimschoots overtroffen worden. “We merken een enorme gretigheid in onze provincie om met een eigen zaak te starten,” zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “De start-up-scene floreert als nooit voorheen. Een evolutie die we uiteraard sterk toejuichen.”

Doet het ook goed: de export. Zowel het aantal exportcertificaten als de waarde van de goederen die de Limburgse bedrijven uitvoeren, neemt toe. Het toerisme presteert op niveau. “Blijkbaar beschouwen heel wat toeristen de provincie Limburg als een veilige haven, en dus als geschikte alternatieve bestemming voor de door terreur bedreigde grootsteden,” zegt Ellen Olislagers, stafmedewerker Belangenbehartiging bij Voka Limburg (foto).

Minder goed nieuws komt er uit de bouwsector, waar vooral in de niet-residentiële bouw (dus de kantoren, industriehallen en andere bedrijfsgebouwen) een dipje wordt voorspeld. Hetzelfde geldt voor de automobielsector, die kampt met een terugval voor zowel bedrijfsvoertuigen als personenwagens.

“We moeten ervoor zorgen dat de negatieve trends die zich hier en daar aftekenen, niet leiden tot een negatieve ingesteldheid,” vindt Johann Leten. “We moeten ons optrekken aan de lichtpuntjes en de ambitie tonen om op dat elan verder te gaan. Met betogingen, stakingen en goedkope kritiek is niemand gediend.”