Yusen Automotive Onderdelenlogistiek

Limburgse logistiek heeft alle troeven. Maar…

Nu de grensregio's in Nederland en Duitsland de maximale logistieke capaciteit bijna bereikt hebben, openen er zich grote kansen voor dienstverleners in Belgisch Limburg. Om die te grijpen moeten een aantal belangrijke uitdagingen worden aangepakt, zoals de arbeidsmarktsituatie en de (over-)reglementering. Dat blijkt uit een diepgaand rondetafelgesprek dat Hogeschool PXL zopas over supply chain organiseerde met prominente Limburgse ondernemingen.

Logistiek is één van de speerpuntsectoren die de Limburgse economie impulsen moet geven. De coronacrisis heeft diverse pijnpunten, maar ook tal van opportuniteiten blootgelegd en uitvergroot. Uit het gesprek met de supply chain-verantwoordelijken van diverse Limburgse productiebedrijven én de logistiekers zelf, kwamen tal van interessante pistes naar boven.

- Een vaststelling die iedereen deelt is dat de digitalisering onverminderd verdergezet zal worden. Zo is de realtime tracking van goederen, zowel door de transporteur als door de klant, een evolutie die niet meer terug te draaien valt. Ook in het magazijn is automatisering niet af te stoppen.

- De crisis heeft duidelijk gemaakt dat het just-in-time principe niet altijd noodzakelijk is. Klanten hebben enerzijds het comfort ervaren van vliegensvlugge leveringen bij online bestellingen, maar anderzijds ook geleerd dat langere leveringstermijnen geen probleem zijn, zolang er maar duidelijk en van bij het begin wordt gecommuniceerd over de juiste timing.

- Klanten verwachten van hun logistieke partners een verticale integratie in de waardeketen. Er wordt dus niet alleen gevraagd om goederen van punt a naar b te brengen, maar ook bijkomende diensten (als opslag en packaging) en administratie.

- De beschikbaarheid van logistieke accommodatie blijkt een probleem. Productiebedrijven kiezen ervoor om zich te vestigen waar er ruimte én logistieke (multimodale) troeven zijn. Prijs is dan ondergeschikt. Met de verzadiging in logistieke hotspots als Nederlands-Limburg (rond Venlo) en het Duitse gebied Kreis Heinsberg, komen er nieuwe opportuniteiten voor Belgisch Limburg.

- De logge administratie en over-reglementering blijft een gigantisch nadeel om versneld een Europese logistieke topregio te maken van Limburg. Bouw- en milieuvergunningen, restricties op arbeidsvoorwaarden, contradicties tussen hogere en lagere overheden, profileringsdrang van drukkingsgroepen... Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.

- Het gigantische personeelstekort van logistiek opgeleide mensen speelt al onze bedrijven parten. De instroom en motivatie van studenten naar logistieke functies moet opgekrikt worden.

Met al deze zeer praktijkgerichte bevindingen van de bedrijven, gaan de onderzoekers van Hogeschool PXL nu aan de slag. Onder leiding van Bart Carlens (onderzoekshoofd Logistics Intelligence Center) worden in functie van de actuele noden, concrete projecten uitgewerkt. Tegelijk zal Pieter Walbers (afdelingshoofd Logistiekmanagement) de behoeften uit de praktijk vertalen naar het opleidingsaanbod en het competentieniveau van studenten bij Hogeschool PXL.

"Het is door de combinatie van de juiste vorming van jong-professionals, en de maatgerichte ondersteuning van bedrijven met innovatief en praktijkgericht onderzoek, dat wij als opleidingsinstantie het Limburgse economische weefsel kunnen versterken", zegt Frank Vols, Business Developer bij Hogeschool PXL. "In dat opzicht is het erg belangrijk dat het bedrijfsleven en de hogeschool in permanent gesprek zijn over de actuele tendensen. Dit rondetafelgesprek is één van de manieren waarop we toenadering zoeken. Ook in andere sectoren zullen we thematafels met bedrijven opzetten, met onderwerpen als digitalisering, energietransitie, circulariteit en het omdenken in de bouw, zorgtechnologie, smart ict, enzovoort. Ondernemingen die ervaringen willen delen in deze sectoren, zijn welkom om zich aan te melden."