Elise Vanaudenhove

LRM kapoentje, gooit wat in het schoentje…

Euro Shoe Group, bekend van zijn winkelketen Bristol, heeft de financiering van zijn transformatieplan na negen maanden rond. Zowel de aandeelhoudersfamilie Vanaudenhove, als de banken en LRM dragen een flinke steen bij.

De groep Euro Shoe, met 240 Bristolwinkels in België en Nederland, was ook voor de coronacrisis al op de sukkel. De detailhandelsgroep leed verschillende jaren na elkaar verlies. Met Elise Vanaudenhove als nieuwe CEO werd al enige tijd geleden een grondig transformatieplan op poten gezet. Ongeveer de hele directie en raad van bestuur werden vernieuwd, een aantal verlieslatende winkels werd gesloten, de winkels werden meer trendy ingericht en nieuwe zaken werden geopend. “Het plan begon zijn vruchten af te werpen”, getuigt CEO Elise Vanaudenhove. “Zonder corona zouden we in 2020 wellicht al break even gedraaid hebben.”

Maar toen kwam dus corona. “We moesten een flinke tand bijsteken. We besloten voor de financiering van ons transformatieplan ook een beroep te doen op de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, voor ons familiebedrijf een gedroomde partner. Ze hebben ons helemaal binnenste buiten gekeerd. Het was niet simpel, maar we hebben er veel van geleerd”, zegt Vanaudenhove. “LRM is een prima klankbord geweest.”

Negen maanden later is de financiering van het vierjarige transformatieplan rond. Er worden geen details verstrekt over de bedragen die ermee gemoeid zijn, maar in zijn totaliteit gaat het over (veel) “meer dan 10 miljoen euro”. “Zowel LRM als de aandeelhoudersfamilie verstrekken een achtergestelde lening: extra kredieten waaruit vertrouwen spreekt. En daarmee hebben we ook de banken zover gekregen om hun kredietlijnen te verruimen”, zegt Elise Vanaudenhove. “We hebben nu extra zuurstof om ons plan in werking te zetten.”

Marketing
Dat plan steun op twee pijlers. “We bevinden ons in een mature, zeg maar krimpende markt. Het is nu zaak om onze omzet te stabiliseren en ons marktaandeel vast te houden. Dat doen we door ons imago op te krikken en onze marketing & communicatie op een moderne, lees trendy, leest te schoeien. Heel het bedrijf is ondertussen doordrongen van onze nieuwe baseline pretty smart”, legt Vanaudenhove de eerste pijler van het plan uit. “We hangen ook veel te weinig aan de klok hoe duurzaam wij wel bezig zijn, met onze windmolen en zonnepanelen, met als eerste de papieren proppen uit de schoenen te halen en op zoek te gaan naar alternatieve en circulaire grondstoffen.”

Kosten

Van de andere kant moet er gesnoeid worden in de kosten, de tweede pijler van het plan. “We hebben een aantal niet rendabele winkels gesloten en het Nederlandse hoofdkwartier overgeheveld naar Beringen. Dat heeft tot aanpassingen in de personeelsbezetting geleid. Daarnaast hebben we ook onze aankooppolitiek verfijnd. We kopen nu enkel nog ‘juist wat nodig is’ aan. Jongere voorraden vragen immers minder afprijzingen en leveren hogere marges op. Het lopende jaar zal nog altijd niet gemakkelijk zijn. Maar we zijn ervan overtuigd dat we straks weer voldoende cash flow kunnen draaien om de leningen terug te betalen”, maakt Elise Vanaudenhove zich sterk.