Maandag is het officieel Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Ideaal om op het werk de bore-out, burn-out en depressie welig te laten tieren. Als remedie krijgen 100 CEO’s in Limburg maandag een uitdaging in de bus. Mark Lens van EuroSys roept hen op om de handschoen op te nemen en, samen met hun medewerkers, de strijd aan te gaan voor de titel van Het Fitste Bedrijf van Limburg.
Blue Monday is volgens wetenschappers de baaldag bij uitstek. Zo liggen de goede voornemens van het nieuwe jaar al aan diggelen, lijkt de volgende vakantie nog mijlenver verwijderd en blijven de winterdagen donker en somber. Deze negativiteit vertaalt zich ook naar de werkvloer. Burn- en bore-out liggen op de loer. Veel mensen zijn ziek en het hogere absenteïsme veroorzaakt extra stress bij de overblijvende collega’s. Kortom, mensen voelen zich droevig, weemoedig en neerslachtig.
Het is geen toeval dat precies op deze dag EuroSys de andere Limburgse bedrijven uitdaagt om fitter te worden en zo de negativiteit een hak te zetten. Als winnaar van de wedstrijd Het Fitste Bedrijf 2016 gaat EuroSys opnieuw zijn vel duur verkopen. Stichter en eigenaar Mark Lens roept andere bedrijfsleiders en CEO’s op om het voorbeeld van EuroSys te volgen: “Wie wil er niet tot fitste bedrijf van de regio uitgeroepen worden?” vraagt hij zich af. “Het is een hele eer. Bovendien konden wij ervaren dat een duurzaam gezondheidsbeleid loont. Fitte, gezonde en gemotiveerde medewerkers leiden tot hogere rendabiliteit en klantentevredenheid. Gelukkige CEO’s en werknemers zijn 46% productiever, 31% effectiever en 36% meer gemotiveerd. Onze deelname aan de wedstrijd Het Fitste Bedrijf creëerde daarenboven een ongezien groepsgevoel onder de collega’s. Positieve ervaringen, die we graag willen delen met collega’s.”
De wedstrijd Het Fitste Bedrijf wordt georganiseerd door Ready2improve en Galilei (Groep Randstad). “In 2016 namen in Limburg ruim 50 bedrijven deel aan de eerste editie van deze fitheidscompetitie”, vertelt Wouter Goris, zaakvoerder van Ready2improve. “Meer dan 500 medewerkers en zaakvoerders verbeterden onder begeleiding van gezondheidscoaches hun algemene conditie. Er werd in totaal 5 keer rond de wereld gestapt en bijna een halve ton gewicht verloren.” Als extra stimulans om mee te doen aan de nieuwe competitie krijgen 100 zaakvoerders en eigenaars van Limburgse bedrijven maandag een brief en een sporttruitje in de bus. Meteen de eerste aanzet om de excuses aan de kant te schuiven. “Mijn boodschap is dan ook simpel”, aldus nog Mark Lens. “Neem deel en probeer ons te verslaan!” Christa Jouck van Officenter (foto), vorig jaar uitgeroepen tot meest fitte CEO van Limburg, is alvast niet te beroerd om de uitdaging aan te gaan. Ze nam het truitje van Eurosys met plezier in ontvangst.