Mark Lens verkoopt zijn EuroSys-winkels

Oprichter Mark Lens verkoopt zijn keten van acht Selexion-EuroSyswinkels aan Raf Coomans en de rest van het management. Tegelijk verandert de hard- en softwareketen van naam. Daarvoor wordt de eigen merknaam Auva van het schap gehaald. Op korte termijn komen er acht medewerkers bij.

De (gedeeltelijke) verkoop wordt zaterdag bekendgemaakt aan het personeel, leveranciers en klanten van EuroSys. Mark Lens (48) verkoopt in eerste instantie 50% van de keten aan Raf Coomans (49), zijn compagnon de route, die sinds 1993 als eigenaar en zaakvoerder zijn winkel in Heusden-Zolder uitbouwde onder de paraplu van EuroSys. Het is de bedoeling dat Mark Lens later minderheidsaandeelhouder wordt en andere directieleden de kans krijgen om aandeelhouder te worden. “Een meervoudig aandeelhouderschap is goede zaak voor de continuïteit en de groei van de keten,” maakt Mark Lens zich sterk. Lens blijft wel als adviseur en voorzitter van de raad van bestuur betrokken bij de winkelketen.

Auva

Tegelijk verandert EuroSys van naam. Daarvoor wordt de eigen merknaam Auva gehanteerd. “Auva is de merknaam van onze zelfgebouwde top-pc’s,” legt de nieuwe CEO Raf Coomans uit. “Voor deze computers gebruiken we enkel de beste componenten en onderdelen. Ze hebben al verschillende awards gehaald, zoals de ‘beste’ en ‘snelste pc van Vlaanderen’. Die goede naam willen we doortrekken naar de hele retailketen.” Auva blijft lid van de aankooporganisatie Selexion én strategische partner van Telenet.

Lens CoomansRaf Coomans wil nog een versnelling hoger schakelen. Er ligt een investeringsbudget van 1,5 miljoen euro op tafel, en tegen september worden acht extra medewerkers in dienst genomen. “We willen immers onze dienstverlening uitbreiden naar zelfstandige ondernemers en ook voor de Telenetdiensten kunnen we extra mensen gebruiken. Indien gewenst gaan we bij de particulieren aan huis of bij de zelfstandige ondernemers ervoor zorgen dat alles goed werkt,” aldus Coomans. “Daarmee willen we het verschil maken. We verkopen geen routers, maar draadloos internet. Geen producten, maar oplossingen. We denken ook aan innovatieve oplossingen zoals een ‘safe box’, waar klanten via een code ook buiten de openingsuren hun aankoop of hersteld toestel kunnen ophalen.”

De naam EuroSys blijft overigens bestaan als EuroSys Business Center in Houthalen-Helchteren, het IT-dienstencenter voor bedrijven en overheden. Ook daar heeft Mark Lens de operationele verantwoordelijkheid al doorgeschoven naar het managementteam en focust hij zich enkel nog op de strategische krijtlijnen. “Retail en b2b verdienen elk een aparte focus en aanpak,” zegt Mark Lens. “Met deze splitsing geven we beide pijlers volop kansen om hun ambitie waar te maken.” Achter de schermen blijven EuroSys Business Center en Auva wel nauw samenwerken.

En wat nu?
Lens kan zichzelf nu meer focussen op zijn internetbedrijven, zoals het snelgroeiende Promobutler.be (platform voor promoties en kortingen), Publ.sh (publicatieplatform voor folders, brochures en jaarrekeningen, met voorspellende kracht), de start-up Spartasolutions.eu (big data) en zijn recente participatie in het snelgroeiende internetbedrijf Novation.be (bouw van software, websites en webshops).